Italský výrobce brýlí Luxottica se dohodl na spojení s francouzskou společností Essilor. Fúze v hodnotě 46 miliard eur (1,2 bilionu korun) vytvoří globální mocnost v odvětví oční optiky.

Luxottica je největším světovým výrobcem brýlí, mezi její značky patří například Ray-Ban nebo Oakley. Italská firma rovněž dodává své obroučky luxusním značkám, jako je Armani, Ralph Lauren, Chanel nebo Prada.

Některé značky
skupiny Luxottica 
Burberry
Bvlgari
Chanel
Dolce & Gabbana
Michael Kors
Oakley
Prada
Ray-Ban
Versace

Francouzský Essilor má vedoucí postavení v produkci brýlových čoček. Do jeho portfolia patří značky Varilux, Crizal nebo Kodak.

"Z tohoto spojení budou těžit obě strany, jelikož si mohou vzájemně dodávat komplementy a tím vytvoří výrazné úspory z rozsahu," řekla analytička  Bloombergu Catherine Lim.

Souhrnné tržby obou firem přesahují 15 miliard eur ročně. Luxottica má hodnotu kolem 24 miliard eur a její tržní podíl podle Euromonitoru přesahuje 14 procent. Essilor je s 13,1 procenta na druhém místě a jeho tržní hodnota dosahuje zhruba 22 miliard eur. Pro srovnání, třetí největší hráč na trhu brýlí, firma Johnson & Johnson, má tržní podíl necelá čtyři procenta.

Zakladatel společnosti Luxottica, jedenaosmdesátiletý Leonardo Del Vecchio, v rámci dohody získá ve sloučené skupině podíl 31 až 38 procent, a to prostřednictvím rodinného holdingu Delphin. Stane se tak jejím největším akcionářem, uvedla média. Delphin má v současné době ve firmě Luxottica podíl 62 procent.

Del Vecchio, který se před dvěma lety vrátil do čela společnosti Luxottica, bude generálním ředitelem i výkonným předsedou sloučené skupiny. Ta ponese název EssilorLuxottica.