Sotva se přiblíží Vánoce, ve výrobní hale společnosti Cewe Color na pražském Chodově začne být více než rušno. Německé firmě, která je lídrem na českém trhu v poskytování fotoslužeb a pod niž spadá tuzemský Fotolab, se začne násobit množství objednávek. Největší poptávka je přitom po takzvaných fotoknihách, které si stále více lidí naděluje pod vánoční stromek.

"Fotoknih dnes vyrábíme statisíce ročně. Extrémní zájem o ně je právě v prosinci, kdy poptávka vzroste v průměru čtyřnásobně oproti jiným měsícům. Letos jsme proto před Vánoci nabrali desítky brigádníků," popisuje člen představenstva Cewe Color Libor Rambousek, jenž má výrobu na starosti.

Společnost, která loni zvítězila v pražském kole ankety Vodafone Firma roku, zažívá v současné době renesanci. Ještě před deseti lety se přitom nacházela v kritické situaci. Kvůli nástupu digitálních fotoaparátů zájem o vyvolávání a tisk fotek razantně opadl. To výrazně ovlivnilo celý trh, z něhož zmizela většina konkurenčních firem.

70 milionů

fotek ročně vyrábí společnost Cewe Color. V roce 2000 jich přitom vyráběla okolo 100 milionů. Tehdy přicházelo nejvíce objednávek v létě během dovolených. Dnes je to v prosinci před Vánoci.

"Tou dobou jsme začali říkat, že největším konkurentem je pro nás netisknoucí zákazník, který si fotky ukládá na flash disky a do počítače," popisuje Rambousek.

V posledních letech se situace začala obracet. Zákazníků přibývá, počet objednávek roste a společnost, jejíž tržby v roce 2015 dosáhly částky 655 milionů korun a zisk téměř 54 milionů, si proto vloni na Chodově pořídila novou výrobní halu.

Klasických fotek nyní firma vyrábí zhruba 60 až 70 milionů kusů ročně. To je sice méně než okolo roku 2000, kdy to bylo 100 milionů fotek za rok, stále více však vydělává díky rostoucímu zájmu o zmíněné fotoknihy a v poslední době také o velkoformátové fotografie.

"V tomto směru sledujeme opravdu velkou proměnu. Lidé si fotkami se svými zážitky stále častěji zdobí interiéry svých domácností. Dříve možnost nechat si z fotek dělat velké obrazy prakticky neměli, protože jim chybělo potřebné vybavení. Dnes je však technika dostupná takřka všem a řada lidí už má doma zrcadlovky," vysvětluje Rambousek.

Díky tomuto trendu prodává společnost v posledních letech desetitisíce takzvaných fotoobrazů ročně. Provádí jednoduché rámování, kdy je plátno napnuté jen na dřevěném rámu, i sofistikovanější způsoby za vyšší ceny. Stále se přitom snaží inovovat − poslední novinkou je možnost tisku fotek na dřevěné desky.

Pomocí moderních technologií se navíc snaží klientům nabízet nové produkty. Příkladem je aplikace, díky níž je možné poslat prostřednictvím chytrého telefonu pohlednici z dovolené. Stačí vyfotit fotku, napsat text dopisu a Cewe Color pohled vytiskne a pošle adresátovi. "Zatímco v zahraničí se jedná o poměrně oblíbenou službu, většina Čechů ji zatím neobjevila," podotýká Rambousek. Firma se především snaží přesvědčovat potenciální zákazníky, že má smysl fotky tisknout. Jejich životnost se tím podle Rambouska zvyšuje.

Přestože společnost po krizovém období před deseti lety opět roste, musí se potýkat s novými překážkami. Tou poslední byl nástup slevových portálů. Na nich začala konkurence nabízet fotoknihy, fotoobrazy a další fotoslužby za extrémně nízké ceny. "Rozhodli jsme se zachovat standardní ceny a kvalitní služby. Dnes tak pro nás slevomaty nejsou velkou konkurencí," tvrdí Rambousek.

Český Fotolab, který vznikl hned po revoluci, je součástí německé skupiny Cewe Color od roku 1995. Před deseti lety se sloučil s konkurenční firmou FotoStar. Cewe Color v Česku zaměstnává 250 lidí. Zhruba sto jich pracuje na Chodově, zbytek v padesátce prodejen po celém Česku.