Když vedení americké automobilky Ford nedávno oznámilo, že pošle k ledu svůj plán na výstavbu nové továrny v Mexiku za 1,6 miliardy dolarů a místo toho bude raději investovat v USA, tak to mexický ministr hospodářství Ildefonso Guajardo alespoň navenek přijal s chladnou hlavou. "Nečekám, že tento krok nějak ovlivní další americké automobilky, které v Mexiku provozují továrny," prohlásil ministr.

Jenže mexický ministr se možná mýlí. Donald Trump se na Twitteru nedávno pustil do japonské Toyoty. Varoval, že pokud opravdu postaví továrnu v Mexiku, odkud bude dovážet Corolly na americký trh, tak bude muset platit vysoká dovozní cla. A tato představa mnohé automobilky znepokojuje. Výroba vozů určených pro trh v USA se jim pak už tolik nevyplatí.

Továrny možná zavřeme

Mexická vláda se obává, že Trump se svou ochranářskou politikou by mohl brzy zarazit rychlý přerod Mexika v automobilovou velmoc. Zavedení vysokých cel, změny, nebo dokonce zrušení Severoamerické dohody o volném obchodu (NAFTA) by ohrozily příliv zahraničních investic i pracovní místa − aktuálně v automobilovém průmyslu pracuje na 750 tisíc lidí.

I proto jeho ostrá slova na adresu Mexičanů vyvolala v zemi obavy. První dopad už pocítili lidé, kteří žijí v San Luis Potosí, kde měl Ford postavit svoji továrnu. "Když jsem tu zprávu viděl na mobilu, tak jsem si řekl: To přece není možné," uvedl pro list Independent Higinio Salazar, pracovník ostrahy. Ten doufal, že v nové továrně konečně dostane stabilní zaměstnání. Jenže plánovaných 2800 pracovních míst ve městě nakonec nevznikne.

Podobně by mohli skončit i další Mexičané. Navzdory slovům mexického ministra mohou další automobilky příklad Fordu následovat. Sergio Marchionne, výkonný ředitel automobilové společnosti Fiat Chrysler, už varoval, že jestli Donald Trump naplní své sliby, tak zřejmě zavře své továrny. "Pokud americká administrativa zavede příliš vysoká cla na dovoz z Mexika, tak výroba v této zemi už nemá smysl," řekl Marchionne.

Zavedení vysokých cel by však paradoxně mohlo ohrozit i výrobce v USA. Mexiko totiž do USA dodává 40 procent všech součástek a komponentů, které se využívají v amerických montážních závodech. "Úspěch mexického automobilového průmyslu je úzce svázaný s USA. Jakékoliv zásahy mohou mít dopad na výrobu i investice v USA," uvedl pro list Financial Times analytik Bill Rinna z analytické společnosti LMC Automotive.

Lákavé obchodní dohody

Mexiko se v posledních několika letech vypracovalo na jednoho z největších výrobců automobilů na světě. Ještě před deseti lety jich z mexických výrobních linek sjelo 1,98 milionu, loni to bylo 3,5 milionu. V zemi aktuálně působí asi deset světových automobilových společností, jako je třeba General Motors, Ford, Toyota, Honda nebo Volkswagen. Na nich závisí 1300 dodavatelů, a to jak domácích, tak i zahraničních.

Mexiko láká zahraniční automobilky nejen levnější pracovní silou nebo třeba geografickou polohou, ale především dohodou o volném obchodu, kterou Mexiko podepsalo s dalšími státy. Celkem jich je asi 45, zatímco USA jich pro srovnání má "jen" asi dvacet.