Jaké jsou podle vás nejvýznamnější logistické trendy, které jsou už v "provozu"?

Řadu logistických trendů v současnosti razí Amazon. Zabývá se tím, jak automatizovat mezinárodní dodavatelský řetězec. Západní logistické společnosti se jej snaží dohnat. Jde hlavně o automatizaci a robotizaci ve skladech. Také se začíná automatizovat doručování na "poslední míli". Už pár let se testují drony, ale také mobilní roboti. Firma Starship zkouší pomocí robotů rozvoz jídla, také uzavřela partnerství s automobilkou Daimler při vývoji nových dodávek, v kterých budou roboti pro finální doručení zákazníkům. Poslední míle je nejdražší částí přepravy zboží. Amazon proto zkouší mít doručování pod svou kontrolou, aby mohl snížit náklady a nabídnout lepší ceny a tím být více konkurenceschopný. Investuje hodně do logistiky. Nabízí také doručování do dvou nebo i do jedné hodiny, tím vším zároveň tlačí na ostatní firmy, aby zlepšovaly svou logistiku.

Jak se mění dodavatelské řetězce?

Dochází k dalšímu zefektivňování nákladů a optimalizaci dodavatelských řetězců. Firmy stále více zjišťují, jak je pro ně logistika důležitá. Hodně proto přesunují svá logistická centra i výrobu blíž k zákazníkům, zatímco dříve převládal offshoring. Náklady na přepravu jsou totiž stále vysoké. Ještě větší vliv na to ale mají výrobní náklady - a náklady na pracovní sílu v Číně a dalších podobných zemích jsou stále vyšší. A země východní Evropy jsou v rozumné vzdálenosti, platy nejsou tak vysoké jako na Západě, přitom je zde i určitá míra automatizace.

Jak je na tom v oblasti zavádění moderních logistických systémů střední a východní Evropa ve srovnání se západní?

Je to pro vás příležitost. Žije zde mnoho lidí, kteří pracují za velice nízký plat, což je konkurenční výhoda vůči Západu. My ale budeme mít roboty a autonomní vozy, jejichž práce bude daleko levnější než pracovník s nejnižším platem. Země střední a východní Evropy tak ztratí svou konkurenční výhodu - levnou pracovní sílu - a téměř s tím nebudou moci nic dělat, pokud nebudou mít infrastrukturu nutnou pro zavádění nových technologií. A to je obrovská nevýhoda. Vývoj je dynamický. Země jako Česká republika přitom mají velkou příležitost stát se lídrem v oblasti dodavatelských řetězců. Abyste využili své výhody, musíte více přijímat nové technologie. V budoucnu už nebudete moct využít toho, že máte mnoho lidí, kteří pracují za málo peněz.

Jak si představujete sklad, který by odpovídal konceptu Průmysl 4.0?

Měli bychom přestat uvažovat o jednotlivých oblastech, jednotlivých operacích v továrně, ve skladu atd. Jsou integrovanou součástí celého hodnotového řetězce. Firmy musí přemýšlet o celé platformě a o tom, jak ji podpoří pomocí jednotlivých elementů. Dodavatelský nebo hodnotový řetězec budoucnosti bude mít tři vlastnosti - bude personalizovaný, automatizovaný a lokalizovaný. To jsou tři hlavní trendy. V Průmyslu 4.0 půjde o přepravu malých výrobních sérií, bude se vyrábět podle požadavků jednotlivých zákazníků. V Německu vznikla továrna, která bude vyrábět boty kompletně pomocí robotů. Výroba bude postupně stále více personalizovaná. Jsme svědky toho, jak se rozvíjí 3D tisk neboli aditivní výroba, která dále podpoří možnost, aby si lidé navrhli přesně ten unikátní produkt, který chtějí mít, namísto masové výroby zboží.

Tvrdíte, že dodavatelské řetězce budou personalizované, automatizované a lokalizované. Kdy se dá očekávat, že se toto schéma výrazně prosadí?

Během pěti let. Nemyslím všude, mluvím jen o určitých firmách, například Amazon je tomu blízko. Technologie už jsou na dostatečné úrovni, musíme se ale dostat do stadia, kdy se budou běžně používat. Mluvím třeba o dronech. Problémem je ale legislativa. Hybatelem můžou být země jako Čína, které mají jinou legislativu. Firmy tam nemusí čelit tolika omezením a překážkám. Například Alibaba už používá drony. A podívejte se, jak rychle rostou v Číně budovy. To bychom nemohli udělat, pokud bychom nějakým způsobem neobešli své zákony. Různé země si navzájem konkurují i v této oblasti. Proto je Západ tak tlačen, aby více uplatnil nové technologie.

Americký prezident Obama definoval svou představu o budoucnosti autonomní dopravy a tím vlastně podpořil rozvoj této technologie. Budou Spojené státy hrát hlavní úlohu v této oblasti?

Ano, určitě. Amerika je velká země, která má mnoho rovných silnic. Autonomní auta už byla povolena v několika tamních státech. Kvůli bezpilotním vozům se změní spousta věcí. Například řidiči taxíků nebo kamionů ztratí práci. Přinese to ale také pozitivní věci - lidé budou moct lépe využít čas strávený v dopravě. Také se sníží počet dopravních nehod. Bude se ale muset změnit mnoho zákonů, na to bude velký tlak. Na nástupu bezpilotních vozidel nic nezmění ani jejich nehody, budou se stávat a musí se stávat, abychom zjistili, jaké má tato technologie slabé stránky.

Sean Culey

Sean Culey je členem evropského vedení asociace pro řízení dodavatelských řetězců APICS a uznávaný britský expert na změny obchodních modelů. Působil jako šéf konzultačních společností Seven a Solving Efeso. Pracoval rovněž pro společnosti Cadbury Schweppes, Sony či Redland Bricks. Culey je certifikovaný trenér programu pro řízení dodavatelského řetězce SCOR.

Foto: Libor Fojtík

Související