Česká pobočka T-Mobilu vybudovala čtyři vysílače, kterými pokryla Česko pro mobilní vysokorychlostní připojení v letadlech během letu. První běžné lety, které budou využívat síť European Aviation Network (EAN), se mají uskutečnit v polovině příštího roku, kdy se do letadel začne osazovat potřebná technologie. Uvedl to v úterý T-Mobile v tiskové zprávě.

Mateřská firma T-Mobilu Deutsche Telekom síť buduje spolu s námořním družicovým komunikačním systémem Inmarsat. 

K provozu služby, která jako první na světě kombinuje satelitní síť a pozemní mobilní síť LTE, bude v celé Evropě zapotřebí zhruba 300 vysílačů. Cestující na palubě letadla se budou do EAN připojovat ze svých zařízení prostřednictvím wi-fi.

"EAN nám umožňuje nabízet zákazníkům špičkové datové služby nejen na zemi, ale i ve vzduchu. Tato nová technologie založená na standardu LTE zajišťuje, že řešení může být v budoucnu flexibilně upraveno v závislosti na dalším technologickém vývoji," uvedla členka představenstva Deutsche Telekomu Claudia Nematová.

Zkušební let, který službu testoval, trval přibližně tři hodiny a letadlo při něm uletělo 1624 km většinou ve výšce kolem 9000 metrů. První živé spojení zakončila videokonference přenášená pomocí širokopásmového připojení, kdy byly obě strany propojeny pomocí mobilní sítě LTE vyhrazené pro EAN. Při letu dosáhlo připojení rychlosti 80 Mbit/s.

Pro zajištění živého spojení mezi sítí EAN a pozemní sítí LTE upravily společnosti Deutsche Telekom a Nokia LTE vysílače a jednotky Remote Radio Heads tak, aby fungovaly na frekvenci používané pro síť EAN, kterou poskytla společnost Inmarsat. Rovněž vybudovaly speciální anténu pro vysílač umožňující pokrytí ve vzduchu ve výšce nad 3000 metrů.

Pozemní síť LTE určená pro EAN se od běžných LTE sítí liší tím, že musí fungovat při rychlostech až 1200 km/hod a v provozních výškách osobních letů, což vyžaduje buňky s dosahem zvětšeným až na 150 km.