Skupinu středoevropských pivovarů AB InBev v čele s Plzeňským Prazdrojem má na dosah japonská pivovarnická skupina Asahi.

Podle zdroje HN blízkého transakci, která je jedna z největších v regionu za poslední roky, se cena, kterou byli zájemci ochotni zaplatit, pohybuje vysoko nad očekáváním analytiků.

Asahi údajně v druhém kole závazných nabídek ocenila pivovary Prazdroj, slovenský Topvar, maďarský Dreher, rumunský Ursus a polskou společnost Kompanija Piwowarska na patnáctinásobek zisku EBITDA.

Ten loni za celou pivovarskou skupinu přesáhl 500 milionů eur. Cena se tak tedy může vyšplhat až k osmi miliardám eur (přes 200 miliard korun).

Ostatní uchazeči o Prazdroj a další pivovary nabídli podle zdroje HN méně. To je i případ skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, konsorcia švýcarské investiční firmy Jacobs Holdings či kanadského penzijního fondu PSP. Zájem o Prazdroj měla ještě čínská investorská skupina China Resources. Americký fond Bain Capital pak už dříve avizoval, že ač měl zájem v prvním kole, do druhého se už nezapojí.

"V tuto chvíli nebudeme celou věc komentovat," uvedla na dotaz HN mluvčí Ab InBev Kathleen Van Boxelaerová. Průběh transakce zatím nekomentoval ani nikdo z uchazečů. 

Prodej středoevropských aktiv AB InBev byl podmínkou obří pivovarnické fúze jedničky světového pivního trhu AB InBev a skupiny SABMiller. Podle Evropské komise by spojení těchto hegemonů znamenalo ohrožení trhu kvůli dominantnímu postavení jejich značek v regionu.

Pro japonský pivovar by šlo o největší akvizici v jeho historii. Skupina už přitom letos za 2,55 miliardy eur získala další evropské značky někdejšího SABMilleru - italské pivo Peroni, nizozemský Grolsch a britský Meantime.

V druhém kole závazných nabídek do 12. prosince měla být kritériem výběru partnera k jednání cena a rychlost v následném dokončení prodejního procesu. O tom, s kým vstoupí AB InBev do konkrétních jednání o prodeji pivovarů, bude jasno v nejbližších dnech. Prazdroj a další firmy by se nového majitele měly dočkat v řádu týdnů.