Evropská komise ve čtvrtek zahájila právní kroky vůči sedmi členským zemím Evropské unie včetně České republiky a Německa. Důvodem jsou nedostatečná opatření proti porušování pravidel pro emise automobilů, uvedla komise. Brusel tímto způsobem reaguje na emisní skandál německé automobilky Volkswagen. Podle českého ministerstva dopravy je v legislativním procesu novela, která sladí českou a unijní legislativu.

"Evropská komise se dnes rozhodla zakročit proti České republice, Německu, Řecku, Litvě, Lucembursku, Španělsku a Spojenému království, neboť nedodržují pravidla EU o schvalování typu vozidel," píše se v tiskové zprávě komise. Členské státy mají nyní dva měsíce na to, aby na předložené argumenty zareagovaly.

Podle ministerstva dopravy se výtka vůči ČR netýká přímo kauzy Dieselgate, protože vozidla společnosti Volkswagen nebyla schvalována v ČR. V současné české legislativě už existuje správní delikt spočívající v uvedení na trh vozidla nezpůsobilého ke schválení, novela pak specifikuje sankce za toto jednání, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Úřad věří, že se celou věc s Evropskou komisí podaří vyřešit domluvou a věc nevyústí v žádné sankce.

Komise uvedla, že Německo, Lucembursko, Španělsko a Británie neuplatnily na automobilku Volkswagen své sankční předpisy, přestože firma používala nezákonný software, který umožňoval manipulovat s měřením emisí. V případě Česka, Litvy a Řecka komisi vadí, že tyto země systém sankcí, který by výrobce odrazoval od porušování emisních pravidel, do svého vnitrostátního práva ani nezavedly.

Komise se navíc domnívá, že Německo a Británie porušily právo, neboť jí odmítly předložit veškeré technické informace, které shromáždily při zkoumání potenciálních nesrovnalostí u emisí oxidů dusíků z automobilů společnosti Volkswagen i dalších výrobců na jejich území.

"Dodržování práva je v první řadě povinností výrobců automobilů. Vnitrostátní orgány v celé EU však musí zajistit, aby výrobci automobilů vedené předpisy skutečně dodržovali," uvedla komisařka Elžbieta Bieńkowská. Ta je zodpovědná za vnitřní trh, průmysl a podnikání. Pro budoucnost podle ní předložila komise návrhy na zavedení většího evropského dohledu.

Volkswagen loni v září přiznal, že software, který umožňuje manipulovat s testy emisí, instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozidel Škoda Auto.