Nejoblíbenějšími prodejnami potravin v Česku jsou sítě Kaufland, Lidl a Globus. Vyplývá to z nového průzkumu agentury Wellen na reprezentativním vzorku 1049 obyvatel.

Lidé měli uvést, ve které z prodejen dostupných v jejich okolí nejraději nakupují. Agentura se tak snažila, aby se ve výsledku neprojevily hlavně dostupnost a počet prodejen daného řetězce, ale také další kritéria ukazující, jak obchodník dokáže zaujmout.

Ve které z prodejen, kterou máte dostupnou ve svém okolí, nejraději nakupujete?
Prodejna Průzkum 2015 Průzkum 2016
Kaufland 37,5 % 36,2 %
Lidl 26,9 % 28,2 %
Globus 26,2 % 25,1 %
Tesco hypermarket 19,9 % 21,3 %
Tesco supermarket 15,3 % 16,4 %
Albert hypermarket 17,6 % 15,8 %
Albert supermarket 14,2 % 14,7 %
Penny Market 14,2 % 13,3 %
Billa 12,8 % 11,2 %
COOP/Jednota 11,9 % 9,5 %
Večerka 3,3 % 4,2 %
Pozn.: Jedná se o procento z respondentů, kteří uvedli, že mají danou prodejnu dostupnou.

I díky tomu se na třetí místo dostal Globus – přestože v tuzemsku provozuje jen 15 hypermarketů, vyberou si jej lidé raději než třeba Albert (přes 300 prodejen) nebo Penny Market (kolem 360).

Oproti loňskému roku si nejvíce polepšily hypermarkety Tesco a také řetězec Lidl, který se úspěšně dostává z kategorie diskontních prodejen do "luxusnější" skupiny supermarketů. Už z minulého průzkumu agentury Wellen před rokem a půl vyšel Lidl jako řetězec, který se za poslední rok nejvíce zlepšil.

U Kauflandu si lidé cení hlavně příznivých cen, sortimentu a různých akcí (slev). Lidl boduje akcemi, sortimentem, příznivou cenou i kvalitou. U třetího Globusu spotřebitelé nejčastěji uváděli hodnocení jako "poctivé, české, vysoká kvalita, dobrá cena".

"Obecně platí, že pro spotřebitele je klíčová hlavně dostupnost prodejny. Lidé chodí tam, kde to mají blízko, a teprve pak si vybírají podle dalších parametrů," říká Petr Šimek ze společnosti Wellen. Významnou roli hraje úroveň běžných cen a šíře sortimentu.

Proč lidé preferují prodejnu (řetězec)
Dobrá cena 52 %
Přehledné, rychle nakoupím 50 %
Široký sortiment 47,6 %
Příjemný vzhled a čistota prodejny 25,3 %
Nabídka celého řešení pro domácnost 24,6 %
Akce, soutěže, hry 22,7 %
Lokální produkty 20,9 %
Ochotný personál 19,1 %
Věrnostní program 19 %
Konkrétní výrobek 12,7 %

Stále důležitějším faktorem se stává přehlednost prodejny, a tedy rychlost nákupu. Rozdíl mezi cenou a přehledností se stále více snižuje – před třemi lety dosahoval 5,8 procentního bodu, letos už jen dvou. "U mladších nebo vzdělanějších zákazníků (alespoň středoškoláci) toto kritérium výrazně roste a cenu předstihuje," upřesňuje Šimek.

Průzkumy z posledních tří let ukazují, že vedle snadné orientace si lidé čím dál více všímají také chování personálu, příjemného prostředí a dalších benefitů – například klubových karet.

Naopak největší bariérou je kromě obtížné dostupnosti obchodu jeho "cenová image". Špatná kvalita sice lidem také vadí, ale méně významně. 

"Kvalita je považována za standard, není už tak často spontánně jmenovaná," říká Šimek k výsledkům průzkumu. "Pokud je něco špatně, což je z pohledu zákazníka vnímáno přes atributy "špína, nepořádek", spotřebitel to vnímá jako špatnou kvalitu a pak i spontánně definuje. Z dalších dílčích výzkumů víme, že jako "špinavé a nechutné" hodnotí lidé třeba i prodejny, kde je sice čisto, ale jsou přecpané zbožím a je tam méně světla," dodává Šimek.

Proč lidé odmítají chodit do prodejny (řetězce)
Drahé 27,8 %
Nepřehledné, neorientuji se 22,2 %
Ošklivý, špinavý obchod 16,4 %
Nepříjemný personál 14,8 %
Špatné zkušenosti 13,1 %
Nekvalitní zboží 12,1 %
Přeplněné, fronty 11,3 %
Nemají akce, hry, soutěže 6,5 %
Špatný přístup nebo parkování 4,7 %

Nespokojenost zákazníků je podle něj spojena zejména s diskomfortem nákupu – nepřehledností nákupního prostoru a častými frontami nejen u pokladen, ale i obsluhovaných sekcí. To bývá důvodem častých zdržení průběhu nákupu, na které si stěžuje více než pětina lidí. Lidé si v průzkumu stěžovali, že často musí hledat celkem běžné potraviny.

Největší úbytek preferencí oproti předchozímu průzkumu zaznamenala družstevní síť COOP/Jednota. "Nemusí to znamenat zhoršení, ale často se v okolí vyskytne jiný řetězec a zákazníci mu dají přednost – opět hlavně kvůli ceně, sortimentu, přehlednosti a rychlosti nákupu," říká Linda Petrová z agentury Wellen.

Díky rozšíření chytrých telefonů a postupnému snižování cen za datové služby má čím dál více lidí zkušenost s e-shopy i v tomto oboru. Na otázku, zda už někdy nakoupili základní či běžné potraviny přes internet, nyní odpovědělo kladně 16,7 procenta obyvatel, což je o tři procentní body více než v loňském průzkumu.

Nejčastěji mají zkušenost s internetovým prodejem řetězce Tesco (Potraviny online), službou DámeJídlo.cz a on-line supermarketem Rohlík.cz.