Už za měsíc začnou obchodní řetězce v Česku spouštět pro své zákazníky velké soutěže s drahými cenami, které dosud dělat nemohly. Přestane platit dosavadní zákon o hazardu a loteriích, který podobné akce, v nichž se losují například účtenky, výrazně omezoval.

Dosud platilo, že spotřebitelská soutěž nesměla mít výhru za více než 20 tisíc korun, hodnota všech výher za jeden rok pak nesměla překročit 200 tisíc. Pořadatel tak mohl nabídnout levnější ceny, kterými ale jen těžko přilákal zákazníky, případně musel do loterií vložit vědomostní otázky, aby se vyhnul až několikamilionovým pokutám od finančních úřadů.

Podle nových pravidel, která začnou platit od ledna, budou spotřebitelské soutěže spadat pod zákon o ochraně spotřebitele. Ten neříká, jak hodnotné ceny mohou v soutěži být nebo jakým způsobem se může vybírat výherce. Pouze obecně uvádí, že se nesmí jednat o nekalou obchodní praktiku. Jestli soutěž neodporuje pravidlům, nebudou už kontrolovat daňoví úředníci, ale Česká obchodní inspekce. Aby soutěž nebyla považovaná za loterii hlídanou zákonem o hazardu, nesmí na začátku obsahovat finanční vklad účastníka.

20 tisíc

korun mohla být dosud maximální výše jedné ceny ve spotřebitelské soutěži, v níž se výherci vybírali náhodně. Víc už hazardní zákon nepovoloval. Od Nového roku limity cen padnou a firmy, zejména řetězce, se chystají spustit hry o ceny jako automobil či zájezdy.

"Pořadatelům vadily hlavně dvě věci. Jednak šlo o nízkou hodnotu cen, jednak o to, že určení vítězů nesmělo být založeno na náhodě, zpravidla na slosování," říká právník Petr Glogar z PwC Legal.

Kvůli tomu, že vítěze nemohl určit náhodný výběr, šly řetězce cestou takzvané marketingové soutěže a do hry vložily vědomostní nebo dovednostní prvky. Pokud chtěla firma dát do soutěže jako výhru například automobil, musel zákazník správně zodpovědět soutěžní otázky. V případě hry o automobil například takovou, kolik tenisových míčků se do vozu vejde.

"Soutěže o větší ceny se občas pořádaly, vždy ale s rizikem pokuty od finančního úřadu a sporu o to, jestli je prvek náhody v soutěži obsažen. Úřady často a rozsáhle postihovaly jakýkoliv náznak prvku náhody. Praxí a také na základě rozhodnutí soudů můžeme považovat za zažité pravidlo, že náhoda musela být odsunuta do pozadí dovedností či vědomostí jako rozhodující prvek pro určení vítěze," vysvětluje Miloš Sochor z PwC Legal.

Podle něj se případy, kdy finan­ční úřady pokutovaly firmy za hazardní soutěže, opakovaly každý rok. "V některých případech šlo o pokuty v milionech korun," dodává Sochor.

Od ledna ale začne platit nový hazardní zákon, který už soutěže nijak neupravuje. "Spotřebitelských soutěží chceme po změně zákona využít v co největší míře," říká mluvčí řetězce Tesco Václav Koukolíček. Podle něj bylo náročné pokaždé vymýšlet soutěž, která nebude zahrnovat prvek náhody. Zrovna Tesco má navíc společný marketing pro všechny země střední Evropy a v každé platí pro soutěže jiná pravidla − například v Maďarsku a na Slovensku je už teď možné výherce losovat.

Nové soutěže hodlá spustit i Kaufland. "Nedělali jsme žádné spotřebitelské soutěže, které by odporovaly stanoveným pravidlům. Změny tedy vítáme a přizpůsobíme tomu naše marketingové aktivity," uvedl mluvčí Kauflandu Michael Šperl. Podobně se vyjádřily i další řetězce, které v Česku působí. Ani jedna firma ale nechce být vzhledem ke konkurenci konkrétní, jaké soutěže spustí.