Díky penězům z dotací se mají postavit nové učebny v pražských čtvrtích Řeporyje a Čakovice a také v obcích kolem metropole, které se potýkají s nedostatečnou kapacitou škol, uvedla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD).

Nové učebny mají kromě Řeporyjí a Čakovic vzniknout v Rudné u Prahy, Úvalech, Říčanech, Psárech, Ondřejově, Jesenici, Čelákovicích a na území svazku obcí Jenštejn, Podolanka a Přezletice, sdělila ministryně.

"Zatímco drtivá většina republiky má podle školské matriky kapacitu dostatečnou, právě ve středních Čechách je hned několik okresů, které jsou nedostatečné," řekla Valachová.

"U nás se učí na čtyřech místech. Využili jsme všechny prostory, které jsme mohli. Například bývalou cukrárnu a rockový klub. Vymalovali jsme, přestavěli, co se dalo, ale prostory to nejsou úplně nejvhodnější. Třídy jsou malé, což je zase drahé," popsal situaci starosta obce Psáry Milan Vácha.

A když už jsou třídy, je problém s jídelnami, šatnami či tělocvičnou. "Tělocvik učíme pomalu v lavicích," doplnil Vácha.

Z dotací by se mělo vybudovat celkem 115 nových učeben základních škol s prvním i druhým stupněm. Spoluúčast obcí bude 15 nebo 30 procent, celkové náklady tak budou 2,2 miliardy korun.

Pokud budou přístavby, nástavby nebo nové budovy postaveny v nízkoenergetickém, takzvaném pasivním standardu, může být stavební část projektů spolufinancována z evropských dotací v programu Životní prostředí.

Obce se nedokázaly dohodnout

Jak je možné, že obce nechaly dojít problém tak daleko, když trend stěhování se za Prahu je záležitostí minimálně nového milénia?

"Začalo to v devadesátých letech, kdy se měnily územní plány. Tehdy počet obyvatel poklesl a tehdejší vedení obce se domnívalo, že jsme příliš daleko od Prahy na to, abychom byli atraktivní oblastí," popisuje starosta Psár.

Jenže v roce 1998 přišel trend přesně opačný, než se očekávalo. Obyvatelé se začali stěhovat za hranice hlavního města, migraci ještě podpořily levné hypotéky. Později problémy ještě zvýšila vyšší porodnost, kterou způsobily děti Husákových dětí.

Často býval problém i v tom, že se obce mezi sebou nedokázaly dohodnout a jedna nevěděla, co dělá druhá. To by se nyní mělo změnit. Obce by měly více spolupracovat a stavět infrastrukturu tak, aby na sebe navazovala.