Brněnská firma Loko Trans, která obchoduje s železniční technikou a zajišťuje její opravy, oznámila půlmiliardovou investici v Makedonii. Je to další z řady železničních projektů, jichž se české firmy na západním Balkáně účastní.

Stavba opravny v hlavním městě Skopje začne příští rok. Podnik, který může postupně zaměstnat až několik set lidí, začne fungovat od roku 2018.

Loko Trans chce těžit ze strategické polohy Makedonie, kde se kříží dva transevropské dopravní koridory, což jsou prioritní dopravní projekty podporované dotacemi EU.

"Vybudování terminálu nám pomůže k propojení přístavů západní a jižní Evropy po železnici pod hlavičkou Loko Trans," řekl obchodní manažer Vít Ryšavý. Firma má vlastní přepravní licence a disponuje vagony a lokomotivami. Na Balkáně je od 90. let, začínala nákupem železničních vagonů.

Podle Ryšavého se podobné servisní centrum, jaké bude mít Loko Trans, jinde v oblasti nenachází. Jeho součástí bude i vlastní překladiště kontejnerů, sklady a celnice.

45 miliard Kč

činil loňský český export na území bývalé Jugoslávie. Ještě více ale firmy vyvezly do Rumunska.

20 milionů eur

je hodnota investice české firmy Loko Trans, která postaví servisní centrum v makedonské Skopji.

V bývalé Jugoslávii již řadu let úspěšně působí dodavatel zabezpečovacích zařízení AŽD Praha. Přímo v Makedonii má nyní zakázku za téměř sto milionů pro železniční koridor Kumanovo−Beljakovce.

Nejúspěšnější je firma v Srbsku, kde mimo jiné modernizovala železniční stanici v Bělehradě. Na podobný tendr se chystá v Podgorici, která je hlavním městem Černé Hory. AŽD byla i součástí konsorcia českých firem, které za 70 milionů eur zmodernizovalo trať z Podgorice do druhého největšího města Nikšiče. Součástí byla stavba pěti železničních stanic.

"Nesnažíme se za každou cenu protlačit vlastní řešení a dokážeme se přizpůsobit," uvedl jako konkurenční výhodu mluvčí firmy Jiří Dlabaja. Společnost dokáže upravit zařízení do místní řeči a nenechává vše pouze v angličtině.

Již 10 let působí v regionu stavební firma OHL ŽS. Začínala modernizací železnic v Chorvatsku. "Většina projektů byla podporována z fondů EU. Mnohé z nich, jako třeba stavba dálničního úseku v Bosně, měly nadnárodní dopravní význam," uvedla mluvčí OHL Jana Matulajová.

Loni české firmy vyvezly na západní Balkán zboží a služby za 45 miliard. V regionu loni investoval výrobce nápojů Kofola. Po koupi podniku Radenska ve Slovinsku dokončuje Kofola akvizici chorvatských minerálek Studenovac. Závody v Srbsku a ve Slovinsku má i otrokovický výrobce pneumatik ČGS Holding, spadající pod švédský koncern Trelleborg.