Fanoušci starého Top Gearu s triem moderátorů Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond nemusí smutnit, je tu nová show s názvem The Grand Tour, jejíž první díl je od pátku dostupný ve videotéce Amazon Prime. Pošťuchování, narážky na tělo, naschvály a hlavně šílené nápady, výlety a testy aut jsou v podstatě důvody, proč byl Top Gear tak oblíbený a zároveň častým terčem kritiky. Přesvědčit se o tom mohou navíc i čeští diváci, na první díl se lze podívat i v Česku po registraci na Amazonu do služby Prime.

The Grand Tour příznivce tohoto trojčlenného tandemu rozhodně nezklame.

Amazon Prime

Amazon Prime je služba e-shopu Amazon, díky které má uživatel možnost sledovat veškerá videa ve videotéce Amazonu nebo poslouchat hudbu v mediální knihovně.

Stačí se zaregistrovat jako nový uživatel, kliknout na tlačítko "Try Prime" a následovat instrukce, kdy je potřeba vyplnit jméno, číslo kreditní/debetní karty a adresu. Lze se registrovat i pomocí karty vydané v České republice.

Vůbec nikdo ze široké veřejnosti před prvním dílem netušil, co od pořadu čekat. Jediné, co bylo zřejmé od začátku, byl fakt, že Amazon s penězi při přípravách opravdu nešetřil a po zveřejnění oficiálního traileru v tom diváky akorát utvrdil. Podle amerického Forbesu se rozpočet na jeden díl pohyboval nad 5,5 milionu dolarů (zhruba 140 milionů korun), což je téměř devětkrát více, než jaký byl rozpočet v britské BBC. Tam měli podle britského The Telegraph okolo 622 tisíc dolarů.

Když člověk kouká na první díl, nemůže se ubránit myšlence, že je to jako sledovat Top Gear přes hodně drahé a vyleštěné růžové brýle. Už jen začátek úvodní scény je dechberoucí. Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May se potkají na americké silnici – každý ve vlastním Fordu Mustang – a následně pokračují po kalifornské poušti plné luxusních aut i vozidel z filmů, jako je Rychle a zběsile. Konečnou zastávkou je pódium s živě hrající kapelou, pod kterou šílí davy fanoušků a nad nimi o něco později přelétá akrobatická letka českých bitevníků Albatros. Divák tak nabývá dojmu, že jde o souboj obra (The Grand Tour) s trpaslíkem (nynější Top Gear, který stále bojuje s klesající sledovaností).

Úplně novým prvkem je pohyblivé studio, respektive stan, se kterým štáb cestuje po světě a každou epizodu natáčí v jiném městě a zemi. První se odehrává v Kalifornii, druhý díl bude v jihoafrickém Johannesburgu. Tím ale výčet "novinek" končí, protože podle ochutnávky, která na začátku prvního dílu ukázala, co nás ve dvanácti epizodách první série čeká, to spíše vypadá, že se pořad ponese v "topgearovském" duchu.

A to není překvapení. Top Gear byl před vyhazovem Jeremyho Clarksona jedním z nejsledovanějších pořadů světa, kdy v době vysílání na britské BBC2 měl sledovanost přes 5 milionů diváků, a to pouze v Británii. Dosah jednoho dílu byl určitě mnohonásobně vyšší, protože show sledoval doslova celý svět a přes prázdniny letošního roku byl dokonce dostupný na streamovací službě Netflix (v Česku kompletní série 13-22). 

Můžeme si říkat, co chceme

Proč by tedy tvůrci měnili něco, co funguje a v minulosti mělo obrovský úspěch a dost pravděpodobně právě kvůli trojici moderátorů? Top Gear se od jejich odchodu potýká s klesajícím trendem sledovanosti a Chris Evans, který moderování převzal, už rezignoval. Zatrvzelého fanouška Top Gearu se starým složením před kamerami potěší, že v The Grand Tour začínají tam, kde v Top Gearu skončili: testováním rychlosti hybridních supersportů na okruhu, které jim automobilky původně nepovolily, protože každá tvrdila, že zrovna její je to nejrychlejší.

Clarkson testoval McLaren P1, Hammond Porsche 918 Spyder a May LaFerrari. Jejich komentáře k autům jsou většinou nevynuceně vtipné, a když se k tomu přidá dobře provedený střih, je z toho podařený výsledek, který potěší a rozhodně nezklame.

Příznivci starého dobrého Top Gearu si určitě přijdou na své a uvědomí si, že dát výpověď Jeremymu Clarksonovi za jeho excesy bylo v konečném důsledku to nejlepší, co se mohlo stát. Jinak by tu nebyl Top Gear v převleku, který díky větším finančním možnostem je ještě praštěnější a pro někoho možná i nevhodnější, protože podle Clarksonových slov "teď jsou na internetu a mohou si dělat a říkat, co chtějí".

Teď jen musí Amazon doufat, že motoristická show naláká nové předplatitele, kterým se spuštěním prvního dílu nabízí akční roční předplatné služby Prime s dvacetiprocentní slevou.

To, jak moc Amazon na Clarksona sází, lze doložit i promoakcí před několika dny. V ulicích Londýna, Hollywoodu a Berlína byly vidět do země zabořené nebo do sloupu nabourané hybridní vozy Toyota Prius. Nápad sklidil pozitivní i negativní ohlasy. (Toyotu Prius nemá trojice v oblibě  pozn. red.)