Technologie se vyvíjí velmi rychle a v řadě oborů nastupují start-upy, které i bez zkušeností v oboru dokážou z trhu vytlačovat tradiční firmy. Společnosti jako Uber nebo Airbnb těží z toho, že nabízejí atraktivní a cenově výhodné novinky. Nemusí jít ale jen o služby, stejný trend začíná sílit také v průmyslu.

Šéfové firem si dobře uvědomují, že když nebudou dostatečně rychle zavádět inovace a posunovat se s dobou, časem podlehnou konkurenci. Středobodem různých konferencí se proto stává termín "průmysl 4.0". Ten popisuje čtvrtou průmyslovou revoluci, kdy se urychlí digitalizace i automatizace a továrny se začnou řídit samy.

"Dnes jsou technologie ve firmách samostatně a my je musíme spojit do jednoho celku, aby spolu dokázaly komunikovat," vysvětluje Vladimír Bartoš, šéf prodeje technologické společnosti Minerva. Ta vytváří podnikové systémy a aplikace, které jednotlivé části továrny propojují. "Tempo zavádění těchto inovací bude čím dál rychlejší," podotýká.

Ve firmách sice pracují řídicí softwary, automatizované sklady i stále více robotů. Vzájemně spolu ale nekomunikují. Budoucnost je v tom, že se všechna zařízení ve firmě naučí mluvit mezi sebou. Brána, která automaticky načte, jaké zboží přivezl kamion, předá ihned zprávu nejen do skladového účetnictví, ale i robotům ve výrobní hale. "Ti pak budou vědět, jaké díly jsou na skladě, a dozvědí se z obchodního oddělení, co se má konkrétně vyrábět. Sami si pak mohou co nejlépe naplánovat práci," popisuje Bartoš.

Robot opouští klec

Hlavní změna bude v tom, že odpadne část péče o technologie, které by se o sebe měly starat samy. V současnosti to tak jednoduché není. Například roboty je třeba naprogramovat, tedy zadat, co přesně mají dělat. Vize průmyslu 4.0 počítá s tím, že stroje se v budoucnosti dokážou samy nastavit k činnosti, která bude právě potřeba.

Zároveň se stále více prosazuje určitá volnost strojů, aby se mohly metodou pokusu a omylu učit a dosahovat lepších výsledků. Sám robot si má, stejně jako člověk, zkusit práci různými metodami a pak se rozhodnout, která je nejefektivnější. Roboti budou mít navíc brzy k dispozici více informací než lidé a budou se moci rychleji a fundovaněji rozhodovat, co dostane prioritu.

Nutností, která tyto změny provází, je výrazné vylepšení robotů. Ti již nemusí být zavření v klecích, aby nikomu neublížili. Nová čidla umožňují, aby pracovali bok po boku s lidmi a pomáhali jim v jejich práci. Robot tak podává těžký materiál nebo připravuje díly a člověk se pak věnuje práci, kterou umí dělat lépe. I v Česku přibývá firem, kde člověk dostane jako parťáka robota a směnu stráví spolu. Mimo jiné v automobilce Škoda Auto.

"Automatizace se s novými technologiemi dynamicky rozvíjí a limity se neustále posouvají, mnoho úloh přestává být pro roboty tabu," uvádí Petr Duchoslav, šéf českého zastoupení japonské firmy Fanuc, která vyrábí malé takzvané kolaborativní roboty pro práci v týmu s člověkem.

Pro firmy je to velké lákadlo. Jen složitě hledají lidi na jednoduché nekvalifikované práce. Robot sice stále vychází dráž, ale pracuje 24 hodin denně. Nepotřebuje přestávky, a jak prodejci robotů rádi zdůrazňují, nechodí kouřit ani na záchod, není nemocný a firmu po zaučení rozhodně neopustí.

Zatlačme na školství

Tak ideální to ale není. Všechny změny musí připravit dobří inženýři a těch se na pracovním trhu dlouhodobě nedostává. O všechny technologie se pak musí během jejich životnosti starat někdo, kdo jim rozumí, a i těchto lidí je na trhu málo a firmy se o ně už nyní musí přetahovat.

"Situaci nekomplikuje jen to, že je méně technicky vzdělaných absolventů, ale i to, že silné ročníky odchází do důchodu," připomíná Bohdan Wojnar, člen představenstva Škody Auto a viceprezident Sdružení automobilového průmyslu.

Na nedostatek techniků upozorňují firmy ministerstvo školství už řadu let, ale dosahují jen dílčích úspěchů. Nyní se snaží tlak ještě zvýšit, právě kvůli změnám, které souvisí s trendy průmyslu 4.0. Řada stávajících pozic v příštích letech zanikne, naopak nevyhnutelně vzniknou zcela nové typy práce.

Průmysl chce, aby české školy na tyto změny dokázaly studenty připravit. Vzdělání by mělo studenty naučit přizpůsobovat se novým trendům a rychle si je osvojovat. "Tempo inovací se stále zrychluje," zdůrazňuje Wojnar.

Ministerstvo školství ale žádného odborníka na tyto trendy v průmyslu dosud nemá. "Materiál Průmysl 4.0 je velmi čerstvou záležitostí a určitě se mu budeme na ministerstvu věnovat," ujišťuje mluvčí ministerstva Jarmila Balážová.

Průmyslníci za nedostatečné tempo ministerstvo kritizují. Než se vše schválí, připraví a zavede ve školách, uběhne řada let. A v době, kdy školy opustí první absolventi, může být potřeba trochu jiné vzdělání. "Silně mě to znervózňuje," dodává Wojnar.