Evropská komise zvyšuje tlak na německý automobilový koncern Volkswagen kvůli jeho emisnímu skandálu. Program svolávání problémových vozů k opravě podle komise dostatečně neřeší újmu způsobenou evropským zákazníkům a Volkswagen by měl zvážit odkup alespoň části jejich aut. Informuje o tom list Financial Times.

V dopise, ke kterému list získal přístup, eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová vyzývá automobilku, aby věnovala zvláštní pozornost lidem, kteří chtějí svůj automobil prodat a zřejmě nebudou schopni nalézt kupce, dokud nebude vůz opraven a nebude splňovat ekologické normy Evropské unie. Pro tyto zákazníky by měl Volkswagen podle Jourové zajistit přednostní svolání vozu nebo nabídnout jeho odkup za výhodných podmínek. Adresátem dopisu je člen představenstva Volkswagenu Francisco Javier Garcia Sanz, který má řešení emisní aféry na starosti.

Dopis, který byl zaslán v pátek, rovněž vyzývá Volkswagen, aby zajistil, že úprava vozů nepoškodí ostatní aspekty jejich fungování, jako jsou spotřeba pohonných hmot, hlučnost či životnost motoru. Varuje, že v opačném případě by šlo o porušení zákonů EU na ochranu spotřebitelů, píše Financial Times.

Dopis je podle listu známkou nespokojenosti Evropské komise s tím, že Volkswagen při řešení skandálu bere větší ohled na zákazníky ve Spojených státech než v Evropě. Majitelé problémových vozů v USA se podle červnové dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu aut, nebo jejich zpětné odkoupení Volkswagenem. Dohoda navíc předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 000 dolarů (až 248 000 korun).

Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě zhruba do 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Aféra se týká i přibližně 1,2 milionu vozů Škoda. V Evropské unii Volkswagen v důsledku této kauzy svolává k úpravě zhruba 8,5 milionu aut. Koncern však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.