Zpět k papíru, velí luxusní značky. "Psaní rukou nemůže být nikdy nahrazeno digitálními nebo virtuálními poznámkami," tvrdí kreativní ředitel společnosti vyrábějící luxusní pera Montblanc Zaim Kamal. Firma ale ví, že digitální revoluci neporazí, a proto představila speciálně upravené pero a blok. Ty slouží úplně stejně jako dříve, jen je možné poznámky okamžitě přes Bluetooth odeslat do chytrého telefonu, počítače nebo tabletu, zkrátka do digitálního prostředí.

Aby si klienti mohli užít "to nejlepší z obou světů", jak značka výrobek propaguje, budou si ale muset připlatit. Set, který obsahuje modifikované pero Montblanc StarWalker, blok a černé speciální pouzdro z italské kůže vyráběné ve Florencii, přijde zájemce na 650 eur, tedy asi 17,5 tisíce korun. Náhradní blok stojí v přepočtu zhruba 670 korun.

Podle prvních recenzí je výrobek v reálném světě opravdu působivý a elegantní. Ostatně technologie, kterou používá, není nová. Vyvinula ji firma Wacom a funguje na základě elektromagnetické resonance neboli EMR. Kožené pouzdro generuje slabé elektromagnetické pole, které sleduje a zaznamenává pohyb špičky pera. Stejnou technologii používá například nový Yoga Book od Lenova nebo mnohem levnější digitální notepad od společnosti Wacom.

Problémy ale přicházejí podle recenze amerického technologického webu The Verge v digitálním světě. "Přestože má aplikace Montblancu několik užitečných zlepšováků, jako seskupování poznámek podle tagů, neumí například vytvářet pro poznámky složky," píše se v recenzi. Navíc každá nově uložená poznámka se zobrazí v aplikaci na novou stránku, i když si ji v bloku poznamenáte na stejnou stránku jako nějakou předešlou. Hledání mezi desítkami stránek je tak nepřehledné.

Společnost Motblanc se ale alespoň do digitálního světa vydala. Architekti, návrháři a umělci nebo jen děti bohatších vrstev nedají dopustit na staré dobré pastelky a jsou ochotni za ně zaplatit i v přepočtu téměř 75 tisíc korun. Museum of Modern Art (MoMA) v New Yorku je prodává ve svém nově zrenovovaném designovém obchodě KARLBOX neboli designový box navržený světoznámým návrhářem Karlem Lagerfeldem, kreativním ředitelem značek Chanel a Fendi.

Set obsahuje 350 kusů potřeb pro kreslení od pastelek, fixů, uhlů a ořezávátek, vše pečlivě seřazeno podle barev a jejich odstínů. Jedna pastelka tak vychází zhruba na 12 dolarů, tedy asi 300 korun. Zpravodajský web Quartz ale upozorňuje, že cena zase není tak vysoká, když se přirovná k nejnovějšímu tvídovému saku od Chanelu navrženému 83letým umělcem, které stojí nejméně dvakrát tolik. Podle MoMa je o limitovaný box obdivovaného designéra velký zájem a už nyní na něj mají čekací seznam.

Jestli výše zmíněné výrobky pomohou k tomu, aby ruční psaní nevymřelo, je velmi těžké odhadnout. Vědci ale ruční psaní a kreslení, i když ne nutně s potřebami ve výše zmíněných cenových relacích, stále doporučují. Studie ukazují, že ruční psaní má velmi dobrý vliv na rozvoj mozku, a to ve všech životních etapách. U dospělých zlepšuje jazykové, matematické a údajně i muzikální schopnosti. Seniorům pomáhá udržet mentální bystrost.

Velký rozdíl je u dětí - když píší ručně, dokážou psát rychleji, ale i košatěji. Vyplývá to ze studie Washingtonské univerzity, která zkoumala 200 dětí na základní škole. I když není zatím dokázáno, proč přesně jsou děti, které píší na klávesnici, v psaní a vytváření vět horší, šéfka studie, psycholožka Virginia Berningerová, se domnívá, že jde o proces vytváření textu. Mačkání klávesnice je daleko pasivnější proces než kreativní ruční vytváření písmen.