Carlos Ghosn (62) je už předsedou a generálním ředitelem Nissanu i výkonným šéfem jeho francouzského aliančního partnera Renault. Nissan oznámil, že Mitsubishi podpoří koupí podílu, když automobilka Mitsubishi v dubnu přiznala, že u několika minivozů pro japonský trh udávala nižší údaje o spotřebě. Firma pak v srpnu uvedla, že kvůli vyšší než udávané spotřebě přestává prodávat na domácím trhu dalších osm modelů.

Společnost Mitsubishi Motors jmenovala Ghosna předsedou s platností od 14. prosince. Nynější předseda Osamu Masuko bude nadále zastávat funkci prezidenta a generálního ředitele, ačkoli ho letos někteří akcionáři vyzývali, aby přijal zodpovědnost za skandál a odstoupil. Podle Ghosna bude Masuko činit všechna manažerská rozhodnutí.

"Nemám v úmyslu zasahovat do řízení Mitsubishi," uvedl Ghosn. "O Masukovo setrvání v podniku jsem usiloval mimo jiné proto, že jsem chtěl, aby lidé v Mitsubishi věděli, že Mitsubishi zůstane Mitsubishi. Mitsubishi se nestane divizí Nissanu," dodal.

Automobilky Nissan a Mitsubishi plánují sdílet technologie a výrobní platformy a chystají i společný postup při nákupu součástek, díky kterému chtějí udržet nízké náklady.

Nissan by mohl těžit ze silné pozice Mitsubishi na rozvíjejících se trzích v Asii, kde se mu zatím nedaří zvyšovat tržní podíl. "Nejsme spokojeni s výsledky v členských státech (Sdružení zemí jihovýchodní Asie) ASEAN. Domnívám se, že spolupráce s Mitsubishi nám na těchto trzích v mnoha směrech pomůže zvýšit konkurenceschopnost," dodal Ghosn.

Provozní zisk Mitsubishi se v prvním finančním čtvrtletí do konce června meziročně propadl o 75 procent na 4,6 miliardy jenů (1,1 miliardy Kč) a skandál tvrdě zasáhl odbyt firmy na jejím domovském trhu. Ve středu firma předpověděla, že za celý finanční rok vykáže provozní ztrátu 28 miliard jenů, místo dříve předpokládaného zisku 25 miliard jenů. Odhad celoroční čisté ztráty pak firma zvýšila na 240 miliard jenů z dříve očekávaných 145 miliard.