Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii v září meziročně vzrostl o 7,2 procenta na téměř 1,46 milionu vozů. Je to nejlepší zářijový výsledek v historii sledování těchto údajů. Tempo růstu nicméně zpomalilo z deseti procent v předchozím měsíci. Vyplývá to z pátečních údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

V prvních třech čtvrtletích letošního roku odbyt aut vzrostl o osm procent na 11,24 milionu.

V Číně roste prodej aut nejprudším tempem za tři a půl roku. Meziročně stoupl o čtvrtinu - čtěte ZDE

Růst prodeje aut v období od ledna do září zaznamenaly všechny velké evropské trhy. Například v Německu se odbyt zvýšil zhruba o šest procent, ve Španělsku o 11,5 procenta a v Itálii o více než 17 procent.

Mladoboleslavská Škoda Auto za první tři čtvrtletí zvýšila v EU prodej o 6,8 procenta na 481 263 vozů. V samotném září jí odbyt na unijním trhu meziročně vzrostl o 8,5 procenta na 59 938 aut.

Svaz dovozců automobilů již dříve oznámil, že prodej nových osobních aut v České republice vzrostl od ledna do září meziročně o téměř 21 procent na 171 010 vozů.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Podle analytika KPMG Jana Linharta je důležité, že roste všech pět hlavních trhů v Evropě, tedy Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko i Itálie. Nedaří se však všem stejně.

"Skupina Volkswagen snižuje svůj tržní podíl. Všechny její značky sice vykazují růst, ale tempo se zbytkem Evropy drží pouze Audi a Škoda. Naopak mateřský Volkswagen balancuje na hranici černé nuly. V září výrazně přibrzdila i skupina PSA, jiná francouzská značka Renault však oproti tomu vykazuje stále solidní růst," uvedl s tím, že po zbytek roku trh poroste jednociferným tempem, příští rok tempo zpomalí.

Oživením prochází podle ekonoma ČSOB Petra Dufka evropský trh s osobními automobily už od začátku roku 2013. Na trhu bylo možné vidět dva základní trendy, a sice nákupy nových firemních vozů v rámci pravidelné, leč mírně odložen obměny vozových parků podniků, který doprovází i oživení zájmu spotřebitelů o nová auta. Růstu nahrává i dlouhodobý pokles cen osobních automobilů, když v 17 zemích za posledních šest let ceny značně poklesly.