Slovenský státní železniční dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v prosinci obnoví provoz vlaků vyšší kategorie InterCity (IC) mezi Bratislavou a Košicemi. Novinářům to v úterý řekl ministr dopravy Árpád Érsek. ZSSK tyto spoje zrušila letos v lednu po více než roce od vstupu českého dopravce RegioJet na zmiňovanou nejvytíženější slovenskou železniční trať. RegioJet v reakci na oznámení ministerstva dopravy pohrozil svým odchodem z tratě.
"Zkušenosti od zastavení IC vlaků ukázaly, že po takovémto produktu je poptávka, a proto jsme se rozhodli obnovit IC vlaky na komerčním základě," uvedl Érsek. Dodal, že úkolem ZSSK bude dostat do zisku provoz IC vlaků, které budou jezdit dvakrát denně v obou směrech. V minulosti byly IC vlaky ztrátové.
ZSSK i po zrušení IC vlaků provozuje mezi Bratislavou a Košicemi státem dotované rychlíky, ve kterých mohou děti, studenti a senioři jezdit zdarma. Jízda tímto typem vlaků ale trvá déle než bývalými soupravami IC nebo vlaky RegioJetu.
RegioJet rozhodnutí slovenského ministerstva kritizoval. Podle něj vzhledem k bezplatnému cestování vybraných skupin pasažérů v rychlících nemůže na zmiňované trati fungovat se ziskem více komerčních vlaků.
"Pokud by ale stát dopustil, nebo dokonce nařídil ZSSK postup, který povede k poškozování podnikání RegioJetu a dalších dopravců, kteří si musí na svůj provoz vydělat, v takovém případě RegioJet z trasy Bratislava-Košice odejde," uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
Na provoz IC vlaků ZSSK ani v minulosti nepobírala dotace. Na vlastní komerční riziko přepravuje cestující mezi Bratislavou a Košicemi také RegioJet, který v srpnu na této trati zdražil nejnižší jízdné. Po vstupu RegioJetu na trať ZSSK jízdné v IC vlacích zlevnila.
Obnovení vlaků IC prosazovala nacionalistická Slovenská národní strana (SNS), která je součástí koaliční vlády premiéra Roberta Fica. Předseda SNS a nynější šéf slovenské sněmovny Andrej Danko se před březnovými volbami ostře ohradil vůči podnikání RegioJetu na Slovensku s odůvodněním, že nejde o slovenskou firmu.
Postup ZSSK při provozu IC vlaků prověřoval na podnět RegioJetu slovenský antimonopolní úřad (PMÚ). Úřad letos v létě oznámil, že ZSSK nezneužila svého dominantního postavení na trhu formou podnákladových cen.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist