Významný český hráč na trhu nealkoholických nápojů Kofola pokračuje v zahraniční expanzi. Do svého portfolia přidala chorvatského výrobce minerálek Studenac. Kofole ho prodala známá chorvatská skupina Podravka. Firmy transakci oznámily v tiskové zprávě. O ceně ani jedna strana neinformovala. Firmy pouze uvedly, že akvizice má být dokončena ještě letos.

Prodej nápojového byznysu vedení Podravky vysvětluje lokálním zaměřením značky Studenac, která není v souladu se strategií skupiny. "Proto jsme se rozhodli, že opustíme segment nealkoholických nápojů," prohlásil Zvonimir Mršić, který je prezidentem představenstva společnosti Podravka.​ 

Naopak Kofole, firmě obchodované na pražské burze, zaměření Studenace vyhovuje, neboť na lokálně silných produktech tradičně staví.

"Značka Studenac představuje vše, co u značek hledáme. Tedy bohatou historii a zákazníky se silnou emoční vazbou na značku. Studenac nyní potřebuje zásadní obnovu a to je něco, co umíme velmi dobře," tvrdí šéf Kofoly Jannis Samaras.

Studenac se začlení do slovinské skupiny Radenska, dosud největší akvizice v dějinách Kofoly. Radenská se bude starat i o značku pramenité vody Studena a sirupy Lero, další "brandy" získané od Podravky.  

Zprávu o získání nové značky Kofola oznámila v době, kdy se na pražské i varšavské burze obchoduje. Na hodnotu akcií však zpráva neměla bezprostřední vliv. Kofola ostatně patří k nejméně aktivním titulům, během některých dnů se s jejími akciemi neuzavře jediný obchod.

Kofola je dvojkou na českém trhu nealkoholických nápojů. Před ní je jen světový lídr Coca-Cola, česká skupina však dlouhodobě poráží další globální nápojovou "velmoc" Pepsi Colu. Hlavním zahraničním trhem, na nějž se Kofola zaměřuje, jsou země bývalé Jugoslávie, důraz ale klade také na Polsko. 

Dvě třetiny příjmů skupiny Kofola ale stále plynou z českého a slovenského trhu. Loni tržby Kofoly i díky příznivému počasí přesáhly sedm miliard korun, provozní zisk se přiblížil šesti stům milionům a čistý dosáhl 373 milionů. Akcie Kofoly však od uvedení na pražskou burzu klesají, ztratily už zhruba pětinu hodnoty, za niž se při primárním úpisu prodávaly.