Největší korejský dopravce kontejnerů dokázal uvolnit část svého zboží, které je zaseknuté na jeho lodích. Krachující společnost Hanjin se tak dostane alespoň k části kontejnerů, ve kterých se ukrývá zboží za 14 miliard dolarů (asi 378 miliard korun). S pomocí mezitím přispěchala i korejská vláda. Podle expertů to však na záchranu společnosti stačit nebude.

Americký soud přiznal společnosti ochranu před věřiteli a zajistil jí tak přístup k americkým přístavům. Hanjin tedy začal po několika týdnech opět vykládat zboží v přístavu v americkém Long Beach. V příštích týdnech by měli následovat další lodě.

Firma, jejíž dluhy dosáhly ke konci června výše pět a půl miliardy dolarů (v přepočtu 133,2 miliardy korun), požádala o ochranu před věřiteli minulý měsíc. Přístavy po celém světě pak přestaly lodě korejského dopravce odbavovat ve strachu, že jim nebudou uhrazeny poplatky.

Paralýza Hanjinu způsobila chaos ve světové dopravě, jelikož korejský dopravce zajišťuje skoro osm procent přepravy zboží mezi východní Asií a USA a je sedmým největším lodním kontejnerovým dopravcem na světě. Korejská vláda dokonce požádala jejího rivala společnost Hyundai Merchant Marine, aby její hlavní trasy do Spojených států a Evropy převzala.

Vláda tváří v tvář problémům, které předluženost společnosti způsobila, nabídla Hanjinu pomoc 90,6 milionů dolarů. Stejnou částku pak přislíbila mateřská společnost Hanjin Group a dalších 54 milionů dolarů její největší akcionář letecká společnost Korean Air Lines.

"Tyto nouzové půjčky pomohou Hanjinu zvýšit nízkou důvěru, kterou teď trpí, ochránit jeho majetek a začít znovu vykládat zboží v přístavech. Nedokážou ale vzhledem k výši jeho zadlužení a ztrátám zajistit zotavení společnosti ani pod ochranou soudu," uvedl Šin Či-jun, analytik korejské společnosti KTB Investment & Securities pro Financial Times.

Když státní Korejská rozvojová banka na konci srpna odmítla firmu financovat, bylo to velké překvapení. Tento krok podle analytiků znamená, že korejská vláda již není ochotna držet pomocí levných půjček nad vodou důležité místní firmy.  

Korejský stát ještě nedávno zachraňoval společnost Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, do které dosud vložil čtyři miliardy dolarů. Není přitom stále jasné, kolik bude ještě záchrana druhého největšího výrobce lodí na světě stát.

Tyto a další případy měly vyvolávat odpor u veřejnosti a korejská vláda jim podle všeho chce učinit přítrž. "Vláda se rozhodla, že již nebude pomáhat společnostem penězi daňových poplatníků, jenom proto, že jsou příliš velké," řekl minulý týden Ju Il-ho, korejský ministr financí pro Financial Times.