Téměř třetinový podíl v ČD-Telematice − firmě, která vlastní druhou největší síť optických datových kabelů v Česku − je znovu na prodej. Poté co Dial Telecom, vlastník 29 procent, jednal letos o prodeji s Českými drahami, majoritním akcionářem Telematiky, zvažuje nyní prodat podíl v soutěži, do které pozval širší okruh investorů. Nabídka zahrnuje i necelá dvě procenta dalšího akcionáře − stavební společnosti OHL ŽS.

ČD-Telematika provozuje páteřní síť 3500 kilometrů optických kabelů podél železničních tras. Státním firmám i soukromým zákazníkům poskytuje internetové, datové a hlasové služby. Také spravuje telekomunikační infrastrukturu a provozuje datová centra. Firmu fakticky ovládají České dráhy, které mají majoritní podíl 69,2 procenta. Národní dopravce a Správa železniční dopravní cesty jsou i klíčovými zákazníky.

Manažerem prodeje je Patria Finance a do neveřejné soutěže se už přihlásilo několik finančních i telekomunikačních zájemců. K finálnímu jednání s kupcem by mělo dojít ještě tento měsíc. Informace HN potvrdil zdroj obeznámený s transakcí, který chtěl zůstat v anonymitě.

Co je ČD-Telematika

3500 km optické sítě

ČD-Telematika vznikla v roce 1994 pro vybudování optické telekomunikační sítě podél železničních tratí. České dráhy a Správa železniční dopravní cesty jsou dodnes klíčovými zákazníky. Velkoobchodní internetové a datové služby ale firma nabízí i ostatním státním a soukromým společnostem.

V zisku

ČD-Telematika měla loni celkové tržby přesahující 1,5 miliardy korun a provozní hospodářský výsledek před zdaněním a odečtením odpisů (EBITDA) 230 milionů korun. Čistý zisk poklesl o devět procent na 82,5 milionu. Společnost má více než 500 zaměstnanců.

Se soukromým akcionářem

Největším akcionářem ČD-Telematiky jsou České dráhy, které ve firmě mají podíl téměř 69,2 procenta. Dial Telecom vlastní od roku 2014 29,04 procenta firmy a svůj podíl se v současnosti snaží prodat. Na prodej je i 1,8 procenta, jež drží OHL ŽS, stavitel dálnic, železnic a mostů, patřící mezinárodní španělské skupině.

Indikativní nabídku podaly i České dráhy, které dlouhodobě usilují o ovládnutí celé společnosti. "České dráhy odkup minoritního podílu zvažují s ohledem na případné strategické zájmy státu v této oblasti," řekl HN tiskový mluvčí Radek Joklík.

Soutěž o podíl v Telematice ukáže, zda se Českým drahám konečně podaří získat nad firmou plnou kontrolu. Dial Telecom jednal o prodeji už v březnu přímo s Českými drahami. Podle serveru iDnes ale jednání ztroskotala, protože prodávající chtěl za podíl asi 600 milionů korun. Jednání tehdy potvrdil i předseda dozorčí rady Českých drah Milan Feranec.

Národní dopravce byl v minulosti kritizován, že v roce 2014 nevyjednával dostatečně rychle, když strategický balík akcií prodávaly fondy Nyland a Titulus. Akcie tak nakonec získal Dial Telecom. Zástupci drah navíc nového akcionáře vnímali jako ohrožení. O plnou kontrolu usiluje také ministr dopravy Dan Ťok, který Telematiku považuje za strategicky důležitou. "Stát má klenot s optickými vlákny, který se jmenuje ČD-Telematika, a dlouhodobě existuje projekt získat jej celý," řekl ministr minulý rok.

Ťok loni navíc kritizoval bývalého šéfa Českých drah Daniela Kurucze za to, že po odchodu z funkce vyjednával odkup podílů v Telematice pro operátora O2, ovládaného finanční skupinou PPF. Drahám se loni nakonec podařilo koupit alespoň menší podíly od firmy AŽD Praha a od železničářských odborů.

Páteřní sítě jsou v dnešní technologické době strategickým majetkem. Firmy je v současných podmínkách mohou těžko vybudovat, například kvůli složitostem s věcnými břemeny.

Kromě Českých drah se k zájmu o nabídku, která je na stole teď, ostatní možní kupci zatím veřejně nepřihlásili. "Spekulace ohledně našich akvizičních plánů ze zásady nekomentujeme," reagovala na dotaz HN mluvčí PPF Zuzana Migdalová. Skupina miliardáře Petra Kellnera vlastní kromě podílu v O2 i největšího provozovatele tuzemské optické infrastruktury, firmu Cetin. Dotaz ponechaly bez komentáře i T-Mobile a Vodafone. Nevyjádřil se ani prodávající Dial Telecom.

ČD-Telematika kromě kontraktů se státními organizacemi nabízí internetové a datové služby i soukromým firmám − například operátorům mobilních sítí nebo stovkám lokálních poskytovatelů internetu. Uchází se i o řadu státních zakázek v dopravě. Podílí se na projektech vybavení vozů Českých drah technologiemi, které prosazuje Evropská unie pro větší bezpečnost řízení vlakového provozu. V současnosti se podílí na výstavbě optických sítí například pro Vodafone. Provozuje také datová centra a nově se pouští i do řešení z oblasti takzvaného internetu věcí a chytrých měst.