Přestože litoměřická stavební firma Chládek a Tintěra opravuje české státní železnice přes dvacet let, nemohla se dosud v oboru řadit k úplné "smetánce". Její rekordní stavbou byla půlmiliardová výměna kolejí na strakonickém nádraží. Postup do elitní stavbařské ligy měl přijít letos. Severočeští inženýři chtěli získat největší železniční tendr roku: modernizaci šestikilometrového úseku z pražského hlavního nádraží do Hostivaře. Za spojku s jihočeským koridorem stát hodlá utratit 3,6 miliardy korun.

Pro firmu Chládek a Tintěra to vypadalo nadějně. Společnost nabídla ze šesti uchazečů zdaleka nejnižší cenu: druhého v pořadí − sdružení nadnárodních firem Strabag a Eurovia − porazila o 800 milionů. Správa železniční dopravní cesty však předminulý týden zakázku zrušila. Jak už dříve HN informovaly, zdůvodnila to tím, že nedokázala přesně vyhodnotit kvalifikační předpoklady uchazečů.

Ve firmě, jejíž vítězství doporučila komise odborníků, jsou překvapeni. "Vlastně jsme zadavateli říkali: my zrealizujeme stavbu během čtyř let a pro stát výhodně. Ale zadavatel to odmítá," říká Pavel Stoulil, obchodní ředitel společnosti Chládek a Tintěra. "Cenu jsme půl roku počítali a nešli pod náklady. Na akci jsme jen nekalkulovali se ziskem. Chtěli jsme zakázku hlavně k zajištění práce na čtyři roky a kvůli referencím," popisuje Stoulil.

Právě nízká cenová nabídka vyvolala v branži pozdvižení. Firma cenově zválcovala giganty s mezinárodním zázemím. Podle Stoulila už ale nejsou žádným regionálním "usmrkánkem". Tržby firmy za poslední finanční rok dosáhly 2,6 miliardy korun. "Co do vlastních kapacit se řadíme mezi tři největší v zemi," dodává Stoulil.

Ujišťuje přitom, že stavbu objektů, jež by nedělali vlastními kapacitami, již měli dohodnutou přes renomované subdodavatele a poslední týdny pracoval projekční tým. "Scházeli se specialisté a chystali se na začátek prací podle plánu, tedy na září. Nechtěli jsme nic zanedbat," říká manažer.

Teď je ale zakázka odložená a SŽDC ji vypíše znovu. Nejspíš ještě na podzim. "Podmínky budou zřejmě upravené, ale přihlásíme se také," tvrdí Stoulil a neskrývá zklamání. Na stavebním trhu působí 16 let a teď má pocit, že tento případ je za hranou. Dokonce sáhl ke kroku, který není u vysoce postavených manažerů obvyklý: vystoupil veřejně s ostrou kritikou konkurence. A vytáhl odvážná podezření.

Spekuluje o tom, že za zrušením tendru mohl ve skutečnosti stát lobbistický tlak zejména jednoho z konkurentů na politiky, kteří správu kolejí zaštiťují. "Zdůvodnění zrušeného tendru je obecné, mlhavé a podle mého názoru i účelové," tvrdí. Důkazy Stoulil nepředložil. Zdůrazňuje ale, že podle principu zadávací dokumentace této zakázky se soutěží minimálně dva roky. "A teprve nyní se zjistilo, že u prokázání technického kvalifikačního předpokladu nelze učinit jednoznačný závěr," poukazuje.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se