Německý dodavatel automobilových součástek Robert Bosch se podílel na plánu automobilky Volkswagen obcházet americké zákony o emisích. Uvedli to podle agentury Reuters právníci amerických majitelů naftových aut značky Volkswagen s nadměrnými emisemi. Společnost Robert Bosch byla prý v tomto dlouhodobém podvodném plánu "vědomým a aktivním účastníkem".

Právníci dotčených majitelů vozů se u soudu v San Francisku odvolali na dokumenty, které prý žalující straně předala sama automobilka. Většina obvinění vůči společnosti Robert Bosch však vzhledem k důvěrnému charakteru těchto materiálů zůstává pod zámkem, uvedli právníci žalující strany.

"Bosch hrál v tomto podvodném podniku klíčovou roli a pěkně z toho profitoval," stojí podle agentury Reuters v soudních spisech.

Mluvčí společnosti Bosch bez dalších podrobností uvedla, že firma bere obvinění vážně a spolupracuje s několika institucemi. Volkswagen se k věci odmítl vyjádřit. Uvedl pouze, že na mnohamiliardové urovnání žaloby kvůli skandálu kolem falšování testů emisí v jeho vozech to nebude mít žádný vliv.

Formální obvinění vůči společnosti Bosch zatím vzneseno nebylo. Němečtí vyšetřovatelé ale v prosinci uvedli, že zkoumají, zda některý ze zaměstnanců této společnosti do skandálu kolem falšování testů emisí v autech od Volkswagenu nebyl zapleten.

Bosch vyrábí řídicí jednotku motoru, která se často označuje jako "mozek" motoru a kterou využívají někteří přední světoví výrobci aut včetně německého Volkswagenu.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že po celém světě instaloval software zhruba do 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.

Bosch dodává Volkswagenu software a součástky. Zodpovědnost za to, jak je software využit pro regulaci výfukových zplodin a spotřeby paliva, ale podle firmy leží na výrobcích aut.