Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zastavil šetření, ve kterém zkoumal záměr státu prodloužit o tři roky smlouvu na provoz mýtného systému se společností Kapsch bez výběrového řízení. Tím, že nebylo ještě zahájeno zadávací řízení ani podepsána smlouva, nemůže ÚOHS zahájit správní řízení. Rozhodnutí vlády prodloužit s Kapschem bez tendru smlouvu v červenci u ÚOHS napadlo hnutí Starostové a nezávislí (STAN), současně podalo podnět i k Nejvyššímu státnímu zastupitelství.

"Nebylo-li v době šetření podnětu ze strany zadavatele zahájeno zadávací řízení, přičemž ani nebyla zadavatelem uzavřena smlouva na plnění předmětné veřejné zakázky, nemůže ÚOHS pochopitelně zakazovat plnění ze smlouvy, která vůbec uzavřena nebyla," uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Podle něj nemůže úřad zadavatele zakázky ani sankcionovat.

STAN v červenci napadl rozhodnutí vlády, zakázku ale s Kapschem bude případně podepisovat ministerstvo dopravy. Rafaj v pondělí v této souvislosti řekl, že jakékoliv úvahy, že již projednáváním záměru ministerstva vládou bylo zahájeno zadávací řízení, jsou podle něj liché. "Nikoliv vláda, ale ministerstvo bude případně zadavatelem veřejné zakázky," uvedl Rafaj.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

O návrhu ministerstva dopravy na prodloužení smlouvy s Kapschem se před jeho schválením vedla ostrá debata ve vládní koalici. ČSSD poukazovala na to, že se proti prodloužení smlouvy vyslovily dvě vládní pracovní komise.

Smlouva s Kapschem by podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) mohla být připravena koncem prázdnin nebo začátkem září. Ministr ale už dřív uvedl, že čeká, že se najde někdo, kdo bude chtít, aby postup ministerstva prověřil ÚOHS.

Nynější kontrakt s Kapschem vyprší koncem roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Po prodloužení smlouvy s Kapschem chce během této doby najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní.