Právníci zastupující americké majitele naftových vozů německé automobilky Volkswagen umožňujících falšování testů emisí budou požadovat, aby jim firma uhradila poplatky a další právní náklady v objemu až 332,5 milionu dolarů (osm miliard korun). Vyplývá to podle agentury Reuters ze soudních dokumentů.

Automobilka se v červnu dohodla, že na opravy a odkup problémových naftových vozů v USA vynaloží deset miliard dolarů. Souhlasila rovněž, že právníkům majitelů aut zaplatí opodstatněné poplatky a náklady, konkrétní částka však ještě nebyla sjednána.

Podle advokátky Elizabeth Cabraserové, která stála v čele právníků jednajících s Volkswagenem, je požadovaná částka mnohem nižší než "zavedená úroveň" pro hromadné žaloby, podle které poplatky a další právní náklady činí zhruba 25 procent hodnoty dohody o urovnání sporu. To by v tomto případě znamenalo kolem 2,5 miliardy dolarů. Některá média podle Cabraserové dokonce spekulovala, že by právníci mohli požadovat až 3,5 miliardy dolarů.

Konečnou podobu požadavku právníků bude muset schválit soudce, který na jednání s Volkswagenem dohlížel. Poplatky a další právní náklady uhradí Volkswagen zvlášť, takže nebudou odečteny z peněz určených na urovnání sporu s majiteli aut, napsala agentura Reuters.

Majitelé problémových vozů v USA se podle červnové dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu aut, nebo jejich zpětné odkoupení Volkswagenem.

Dohoda rovněž předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až deset tisíc dolarů (zhruba 124 až 243 tisíc korun).

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno 482 tisíc vozů s dvoulitrovými motory.

Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85 tisíc vozů s třílitrovými motory. Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovými motory, o postupu u vozů s třílitrovými motory zatím nebylo rozhodnuto.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje kolem 8,5 milionu naftových aut. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.