Telekomunikační operátor O2 začne od 25. října převádět nespotřebovaná mobilní data z dokoupených balíčků do dalšího měsíce. Klienti dosud na konci zúčtovacího období přicházeli o všechna nevyčerpaná data. Firma o tom informovala v tiskové zprávě.

"Touto změnou reagujeme na komentáře a dotazy našich zákazníků. Díky převodu dat už se nebudou muset bát, že jim obnovená data propadnou," řekl generální ředitel O2 Tomáš Budník. O2 bude převádět data dokoupená v rámci automatické obnovy datového objemu i z jednorázově pořízených datových balíčků všem zákazníkům, kteří u O2 využívají smluvní služby. Nevyčerpaných dat ze základních balíčků se naopak převod dat do dalšího měsíce netýká.

V praxi to znamená, že pokud si zákazník s tarifem obsahujícím v základním nastavení 1,5 GB dat obnoví datový balíček týden před koncem zúčtovacího období a stihne spotřebovat jen 1 GB, operátor mu převede zbývajících 0,5 GB do dalšího měsíce. Během něj tak bude mít k dispozici 2 GB mobilních dat, přičemž nejprve se spotřebují data přenesená z předchozího období.

Pokud ale ten samý klient O2 ve zúčtovacím období nevyčerpá ani základní objem dat 1,5 GB, do dalšího období se mu zůstatek nepřevede. Na začátku nového období bude tak mít k dispozici znovu 1,5 GB.

Operátor O2 kromě toho od poloviny července ustoupil od zpomalování internetu zákazníkům, kteří svůj základní datový tarif vyčerpají a nedokoupí si další balíček. Firma nově zákazníkům, kteří vyčerpají takzvaný FUP limit, mobilní internet rovnou vypíná.

Ostatní operátoři stále nechávají své mobilní zákazníky on-line, ovšem radikálně sníží rychlost připojení. Pokud však zákazníkům výrazně nižší rychlost nestačí a dokoupí si nový balíček, nic se jim (na rozdíl od budoucí praxe O2) do dalšího období nepřevádí. 

Co je změna smluvních podmínek?

Kvůli vypínání mobilního internetu po vyčerpání základního objemu dat čelí O2 žalobě ze strany spotřebitelské organizace, která vydává časopis dTest. Té se nelíbí způsob, jakým operátor změnu podmínek čerpání datových tarifů svým klientům oznámil.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Z našeho pohledu jde o podstatnou změnu uzavřené smlouvy. Zákazníci měli být informováni, že smlouvu mohou k datu účinnosti změny ukončit. To se však nestalo," vysvětlil právní poradce dTestu Miloš Borovička důvod žaloby k Obvodnímu soudu pro Prahu 4. Operátor se hájil tím, že vypnutí mobilního internetu po vyčerpání zákazníkem zvoleného limitu není změnou podmínek služby, ale jde jen o "změnu faktického nastavení služeb". Obvodní soud pro Prahu 4 však řízení zastavil s tím, že není oprávněn záležitost rozhodnout. Spory mezi zákazníky a operátory podle něj spadají do kompetence Českého telekomunikačního úřadu. Spotřebitelská organizace se ale proti zastavení řízení odvolala. O odvolání by tak měl nyní rozhodovat Městský soud v Praze.

S mobilními daty souvisí i pokuta ve výši 4,5 milionu korun, kterou společnost O2 na konci července dostala od Českého telekomunikačního úřadu. Operátor byl potrestán za to, že zavedl automatické obnovování objemu dat zákazníkům i bez jejich výslovného souhlasu. Úřad to označil za nekalou obchodní praktiku, protože dodatečná data jsou zpoplatněná.