Německá spolková země Bavorsko se rozhodla zažalovat automobilový koncern Volkswagen o odškodné za dopady skandálu kolem měření emisí. Agentuře DPA to v úterý řekl bavorský ministr financí Markus Söder. Bavorsko se tak stalo první spolkovou zemí, která oznámila záměr podat na Volkswagen kvůli aféře žalobu. Důvodem jsou ztráty, které utrpěl bavorský penzijní fond v důsledku propadu ceny akcií Volkswagenu.

"Bavorsko musí Volkswagen zažalovat," prohlásil Söder. Spolková země loni v září měla v penzijním fondu pro státní zaměstnance kolem 58 000 prioritních akcií Volkswagenu, jejichž hodnota v důsledku skandálu klesla o více než 40 procent. "Chceme ty peníze od Volkswagenu získat zpět. Konkrétně jde o maximálně 700000 eur (18,9 milionu korun)," upřesnil bavorský ministr. Dodal, že bavorský penzijní fond podá žalobu na Volkswagen v září u regionálního soudu v Braunschweigu, který je blízko sídla Volkswagenu, jímž je město Wolfsburg v Dolním Sasku.

Na Volkswagen už útočí i jednotlivé americké státy s New Yorkem v čele. V žalobách požadují "značné postihy" - čtěte ZDE

Volkswagen se ke zprávě odmítl vyjádřit, napsala agentura Reuters.

Bavorsko není jedinou z 16 spolkových zemí, která kritizuje Volkswagen. Dolní Sasko, které je druhým největším akcionářem Volkswagenu s právem veta v dozorčí radě, se v červnu zdrželo hlasování o schválení kroků bývalého generálního ředitele koncernu Martina Winterkorna a šéfa značky VW Herberta Diesse, jejichž postup v aféře s emisemi v současnosti vyšetřuje německá prokuratura. Podobnou žalobu na automobilku, jako Bavorsko, však Dolní Sasko zatím nepřipravuje. Místní ministr financí Peter-Jürgen Schneider uvedl, že Dolní Sasko nekupuje ani neprodává akcie 

Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě instaloval zhruba do 11 milionů naftových aut software umožňující manipulovat s testy emisí. Aféra se rovněž týká asi 1,2 milionu vozů Škoda.

Německá automobilka čelí různým právním sporům v USA, Jižní Koreji a dalších zemích. Náklady na emisní skandál se odhadují na miliardy dolarů, což dělá z emisního skandálu největší skandál v historii automobilky.