Týden poté, co Čína oficiálně na svém území povolila taxislužby typu Uber, přichází fúze mezi největšími tamními rivaly. Čínský Uber v pondělí oznámil, že ho kupuje tamní rival Didi Chuxing. Hodnota čínské společnosti by pak měla vyskočit na 35 miliard dolarů. Svou aplikaci pro alternativní taxislužbu bude Uber v Číně zatím provozovat dál.

Podle informací agentury Bloomberg by pak měli investoři Uber China obdržet 20procentní podíl ve společném podniku. Firmy v Číně dosud sváděly agresivní konkurenční boj. Didi také podle informací Bloombergu investuje do čínských operací Uberu jednu miliardu dolarů.

"Uber a Didi investují v Číně miliardy dolarů. Teď přišel čas dosáhnout ziskovosti," píše generální ředitel Uberu Travis Kalanick. Odkazuje tím mimo jiné k tomu, že Uber měl již v Číně prodělat dvě miliardy dolarů. Zatímco na rozvinutých trzích je ziskový, v Číně se mu nedaří. Tím, že se Uber zbaví své čínské pobočky, si také otevírá lepší podmínky pro případný vstup na burzu, o němž se spekuluje již od minulého roku. Tržní hodnota Uberu je 68 miliard dolarů.

Na burzu plánuje vstoupit i čínský Didi, a mělo by se tak stát v roce 2018. Primární veřejná nabídka Didi na newyorské burze by byla nejvýznamnějším vstupem čínské firmy na americký trh od roku 2014, kdy tam prodal své akcie čínský internetový gigant Alibaba Group. Didi má nyní tržní hodnotu kolem 25 miliard dolarů. Sjednocením s Uber China tak zvýší svou hodnotu přibližně o deset miliard dolarů

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Do Didi Chuxingu na počátku května investovala jednou miliardou dolarů i americká technologická společnost Apple. Naopak do světového Uberu investovala v červnu Saúdská Arábie 3,5 miliardy dolarů.

Uber funguje ve více než 380 městech 66 zemí světa včetně Prahy. Aplikace umožňuje zákazníkům, kteří si ji stáhnou do mobilního telefonu, spojit se přímo s registrovanými řidiči, kteří je odvezou na zadané místo. Aplikace slouží i jako taxametr a platební nástroj.

Didi Chuxing, dříve známá jako Didi Kuaidi, je dominantním hráčem na čínském trhu se sdílenou jízdou. Denně zajistí více než 11 milionů jízd, což představuje 87 procent čínského trhu v tomto segmentu.