Ještě před pár lety se hračkářská firma Dino Toys obávala, co s jejím byznysem udělají tablety a počítače. Dnes tradiční český výrobce oranžové minitatrovky a deskových her jako Člověče, nezlob se! nebo Dostihy a sázky zažívá nejlepší roky svého podnikání.

Pomáhá mu k tomu i obliba retra a rodiče, pro které jsou výrobky společnosti tak trochu návratem do jejich vlastního dětství. "Designéři nám říkají, že retro vlna ještě nějaký ten čas potrvá," říká jednatel společnosti Dino Toys Jan Šlemín.

Rodinnou firmu Dino Toys založil před 23 lety autor hry Dostihy a sázky Ladislav Mareš, tchán současného jednatele Jana Šlemína. Podnik v Mnichově Hradišti vyrábí puzzle a deskové hry a v Liberci poté zmenšeninu hračky z 80. let – plastovou 30centimetrovou Tatru 148. Do její výroby firma před dvěma lety investovala okolo 10 milionů korun. Auto dnes patří mezi nejoblíbenější hračky v Česku. Firma jich prodala přes 100 tisíc.

Společnost prodává hlavně v Česku a na Slovensku, kde jsou nejúspěšnější právě tradiční hry. Za hranice naopak nejčastěji míří zboží s licencí na Krtečka či Disney. Firma vyváží například do Pobaltí, Maďarska nebo Izraele. 

Byznys Dino Toys se nejvíce opírá o deskové hry. Z loňských 146milionových tržeb si ukrajují 40 procent. "Zvlášť v posledních letech roste poptávka po hrách Člověče, nezlob se! nebo Dostihy a sázky," říká Šlemín. Jen za minulý rok firma prodala přes 66 tisíc krabiček s hrou Člověče, nezlob se! a přes 50 tisíc kusů hry Dostihy a sázky. Podle Šlemína je to i díky faktu, že se společenské hry staly jedním ze způsobů, jak dostat rodinu k jednomu stolu.

"Před třemi lety rodiče dětem koupili tablet, ale dnes raději hru," tvrdí podnikatel a obratem dodává, že se propojení mezi tradiční hrou a technologií příliš nepovedlo. "Lidé nepochopili, proč mají u společenských her používat tablet. Jak rychle to přišlo, tak rychle to odešlo."

Moderní technologie však přece jen byznys Dino Toys zásadně ovlivnily – ztenčily zákaznickou skupinu a podnik se musel zaměřit na hry pro celou rodinu. "Dříve se vyráběly hry zejména pro děti od čtvrtého až pátého roku, které si pak hrály prakticky do puberty. Dnes přestávají v první třídě," přibližuje Šlemín.

Dino Toys tak musela začít přizpůsobovat sortiment i pro 1,5roční děti. "U nich je více potřeba edukativní prvek než ten herní a pro nás je to docela složité," popisuje. Společnost tak každoročně investuje zhruba 10 milionů korun do vývoje i marketingu.

"Když jsme před 10 lety na trh uvedli novou hru, tak se klidně i čtyři až pět let prodávala, dnes je to kvůli velké konkurenci a nabídce jiné."

Sortiment Dino Toys ovlivňuje také populární výrobce stavebnic Lego. "Třeba puzzle více zaměřujeme na dívky, protože kluci chtějí radši Lego," tvrdí podnikatel. 

Z tuzemského hračkářského trhu si kromě Lega ukrajují i další velcí výrobci jako Ravensburger Karton nebo Lena – hračky. Mezi prodejce pak patří Bambule, Dráčik, Pompo, Sparkys či Teddies. Podle Sdružení pro hračku a hru ročně Češi v tomto segmentu utratí přibližně šest miliard korun.