Vláda schválila financování regionální železnice v letech 2020 až 2034. Dohodu o patnáctiletém financování podepsali ministr dopravy Dan Ťok a jihomoravský hejtman a šéf Asociace krajů Michal Hašek. Na svém twitterovém účtu o tom informoval mluvčí Úřadu vlády Martin Ayrer. Podle návrhu ministerstva dopravy mají kraje ročně na spolufinancování regionální železnice dostat 2,9 miliardy korun pravidelně navyšovanou o inflaci.

Dohoda je dobrou zprávou pro České dráhy. Ty mají jistotu, že kraje budou mít na železniční dopravu i nadále dostatek peněz a nebudou nuceny rozsah objednávaných vlaků seškrtávat. To by bylo nevyhnutelné, pokud by ministerstvo peníze nepřislíbilo.

Zároveň dohoda nepožaduje vypisování veřejných soutěží, takže Českým drahám stačí jednotlivé kraje pouze přimět k prodloužení smluv. Ty obvykle platí do roku 2019 s možností prodloužení do roku 2024. Dráhy tak získají další roky času na "přípravu na konkureční prostředí", což byl v roce 2009 důvod, že s nimi kraje podepsaly dlouhodobé smlouvy a ministerstvo přidalo miliardy navíc.

Naopak všem soukromým železničním subjektům, které by se rádi o regionální dopravu ucházely, jejich podnikatelské šance klesly.

Vláda jednání o smlouvě ve středu dopoledne přerušila, po jednání s Asociací krajů se k ní ale vrátila. Nová dohoda nahradí takzvané železniční memorandum, které nebylo právně závazné a v minulosti bylo několikrát zpochybňováno. Kraje by ke každé vynaložené koruně na provoz železniční dopravy mohly získat zhruba 30 haléřů státní dotace.

"Protože se memorandum jevilo v minulém období jako nedostatečnou zárukou stability financování v čase, navrhuje se přistoupit k uzavření smlouvy mezi státem a kraji, ve které by byla pravidla spolufinancování nastavena," uvedlo v předkládací zprávě ministerstvo dopravy. Jeho prostřednictvím bude stát krajům peníze na spolufinancování železnice posílat. Kraje budou moci státní příspěvek použít na železničních tratích, kde jsou během pracovních dnů objednány alespoň čtyři páry vlaků.

"Vyjednali jsme s kabinetem Bohuslava Sobotky pro čtyři volební období krajských samospráv stabilní financování regionální železniční dopravy s přispěním státu v rozsahu cca 45 miliard korun, lidem mobilitu v dojížďce za prací i za veřejnými službami," chválil po podpisu dohodu Hašek.

Ministerský návrh nevyhověl požadavku Hospodářské komory ČR, která požadovala, aby státní dotace pro železniční dopravu byly podmíněné pořádáním výběrových řízení na železničního dopravce, který bude pro kraj dopravu zajišťovat. Soutěže na dotovaných tratích požadují soukromí železniční dopravci.

Většina železničních linek v Česku je dotovaná. Stát prostřednictvím ministerstva dopravy dorovnává takzvanou prokazatelnou ztrátu na rychlíkových tratích. Kraje pak z vlastních peněz a částečně i z peněz získaných převodem přes ministerstvo dopravy spolufinancují provoz regionálních osobních vlaků.