Spotify, mezinárodní firma, která nabízí legální přehrávání hudby z internetu, hodlá pro své služby získat v tuzemsku více uživatelů. Ti stále dávají přednost pirátskému stahování.

Spotify chce české zákazníky přitáhnout pomocí spolupráce s firmami, jako jsou O2 nebo Starbucks, ale také zaměřením na domácí interprety, říká v exkluzivním rozhovoru pro HN Chris Bevington, ředitel Spotify pro globální partnerství. Firma zároveň na konci léta spustí svoji aplikaci v českém jazyce.

"Chceme dosáhnout většího povědomí pro legálně stahovanou hudbu. Česká republika je trh, na kterém stále pirátské stahování převládá," uvádí Bevington.

Součástí strategie je spolupráce s firmami, které servis Spotify nabídnou v balíčku s jinými službami nebo jako bonus k věrnostní kartě. Takto už se Spotify spolupracuje řetězec kaváren Starbucks, výrobce PlayStationu Sony nebo společnost Nike, která vlastní aplikaci na běhání.

Lokální partnerství

Podle Bevingtona narůstá potřeba lokálních partnerství. Zatím prvním takovým příkladem je spolupráce s operátorem O2, oznámená minulý měsíc. Služba Spotify tak bude nabízena po určitou dobu zdarma uživatelům druhé největší tuzemské sítě mobilních telefonů. O2 si od partnerství zase slibuje, že si zákazníci zvyknou častěji využívat data v mobilu a také za ně v budoucnosti víc platit.

Pro Bevingtona je také důležité rozvíjet spolupráci s místními producenty hudebních kapel a interpretů. "Vidíme na všech trzích, jak je katalog domácí hudby pro naše uživatele důležitý," vysvětluje Bevington. Součástí oslovení domácího publika bude i zmíněná aplikace v českém jazyce. "Plán na lokalizaci do českého jazyka je další příklad toho, že se snažíme udělat naši službu atraktivnější pro místní trh." Aplikaci v mateřském jazyce už mají uživatelé v Polsku, v ostatních středoevropských zemích se připravuje.

Služba Spotify vznikla v roce 2008 ve Švédsku. Nabízí hlavně streamování, tedy přímé přehrávání hudby na webu z produkce globálních vydavatelství, jako jsou Sony, Warner Music Group a Universal. Spolupracuje ale i čím dál více s místními vydavatelstvími.

Spotify má na celém světě přes 100 milionů uživatelů, kteří službu využívají alespoň jednou měsíčně. Z toho je více než 30 milionů těch, kteří za službu platí měsíční poplatek. Placená verze − pro většinu zemí v Evropě stojí 5,99 eura, ale může se i lišit − nabízí oproti službě zdarma poslech hudby bez reklam, s možností přeskakování nebo výběru jednotlivých skladeb. Rovněž umožňuje poslouchat hudbu i v off-line režimu, tedy bez připojení k internetu.

Naštvaní umělci

Nový způsob šíření hudby ale sklízí kritiku některých hudebníků, kteří tvrdí, že je poškozuje odklon od placení za jednotlivé stažené písničky. Umělci totiž dostávají peníze na základě jejich "podílu" na celkovém streamingu. Například Thom Yorke z kapely Radiohead a country zpěvačka Taylor Swiftová míní, že tento systém je neférový a nevytváří pro ně spravedlivou odměnu.

Bevington argumentuje, že se díky placeným službám Spotify či konkurenční Apple, které generují nejvíce příjmů pro hudební průmysl, daří bojovat s pirátským stahováním a obracet trend poklesu příjmů na jednotlivých trzích. "Pirátství vidíme jako našeho hlavního konkurenta. Jako něco, k čemu chceme nabídnout alternativu. Chceme motivovat lidi, aby získávali hudbu legálně, aby posléze šli na naši placenou verzi, která následně přináší víc peněz hudebnímu průmyslu," říká Bevington.

Propad příjmů českého hudebního trhu se obrátil poprvé v roce 2014 a v loňském roce rostl o čtyři procenta. Podle údajů Mezinárodní federace hudebního průmyslu pocházelo loni v tuzemsku 40 procent příjmů z prodeje digitální hudby, přičemž nad stahováním převažuje streaming právě díky firmám jako Spotify, Deezer nebo Apple.