Německá automobilka Volkswagen zaplatí celkem 15,3 miliardy dolarů (375 miliard korun) za skandál kolem měření emisí, na jehož řešení se dohodla s americkými úřady a tamními majiteli svých naftových vozů. Uvádí se to v dokumentu, který dnes americké ministerstvo spravedlnosti předložilo soudu v San Francisku, a ve sdělení firmy.

Z uvedené částky automobilka vydá deset miliard dolarů na opravy a odkup téměř půl milionu naftových vozů, které byly vybaveny nelegálním softwarem pro manipulaci s emisemi oxidů dusíku, a na odškodnění jejich majitelů.

Volkswagen se na základních principech řešení aféry v USA dohodl již v dubnu. Vedle nabídky odkoupit od majitelů nelegálně upravené naftové vozy je součástí řešení také fond pro řešení otázky nadměrných emisí, kam Volkswagen převede 2,7 miliardy dolarů, a fond na podporu zelených technologií v automobilovém průmyslu - ten od firmy dostane dvě miliardy dolarů.

Volkswagen také oznámil oddělené vyrovnání se 44 americkými státy, Portorikem a distriktem federální metropole Washingtonu, které firmu přijde na 603 milionů dolarů. Celkově půjde o největší vyrovnání v americkém automobilovém sektoru, řekli právníci agentuře AP.

Automobilka by podle dokumentu měla začít auta odkupovat v říjnu, a to za cenu založenou na jejich tržní hodnotě před podzimním vypuknutím skandálu. Částka vynaložená na odkupy bude podstatně nižší, pokud regulační úřady schválí firmě případné opravy a vlastníci vozů se rozhodnou, že je nechají opravit.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Podle dokumentu ale zatím firma nenavrhla takové opravy, které by její auta uvedly do souladu s americkými předpisy. Podle AP by takové opravy pravděpodobně zhoršily výkon vozu a zvýšily jeho spotřebu. Volkswagen přitom své naftové vozy propagoval jako úspornější a výkonnější než srovnatelná benzinová auta.

Volkswagen musí podle dohody v každém případě většinu vozů odkoupit. Majitelé dostanou navíc odškodnění 5100 až 10 000 dolarů v závislosti na stáří vozu. Jednotliví majitelé ale mohou nabídku firmy odmítnout a podat na ni samostatnou žalobu. Celou dohodu ještě musí schválit federální soud v San Francisku.

Skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů. Nynější dohoda se týká asi 482 000 naftových vozů s dvoulitrovým motorem, na řešení pro zbývajících 85 000 aut s třílitrovým motorem stále ještě pracují právníci.

Volkswagen po odhalení skandálu v USA přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž 1,2 milionu vozů Škoda Auto. Volkswagen si v dubnu odložil na náklady spojené s aférou 18,2 miliardy dolarů.

Volkswagenu v USA stále hrozí pokuty a platby odškodného v řádu až desítek miliard dolarů. Ministerstvo spravedlnosti na firmu podalo civilní žalobu za znečišťování ovzduší a vláda na ni může podat i trestní žalobu. Firma čelí podobným žalobám i v dalších zemích a hromadné žaloby na ni podávají investoři.