Vykládku kamionů v závodu společnosti Brose v Kopřivnici, kde se vyrábějí sedačky do aut, stále zajišťuje několik pracovníků ve vysokozdvižných vozících. Ovšem od chvíle, kdy dají paletu s díly na dopravník, se už o uskladnění a následné vyskladnění stará skladový systém. Ten třeba řídí i to, že automatický sklad, který pojme až 9800 palet, umisťuje palety do nejvhodnější pozice vzhledem k obrátkovosti zboží.

Menší díly přicházejí od dodavatelů v plastových KLT přepravkách, které musí z palet přeskládat robot. Boxy poté putují do automatizovaného skladu malých jednotek, který na základě odvolávek z výroby posílá boxy k logistickým vláčkům, jež zásobují výrobní linku. Dnes ještě tyto vláčky řídí lidé, ale v budoucnosti počítá firma s bezobslužnými transporty.

Snaha o snižování provozních nákladů v oblasti příjmu a skladování zboží je jedním ze zřetelných aktuálních trendů v logistice velkých výrobních firem. A kopřivnická firma je jedním z několika skladových provozů v Česku, kde lidé v tomto procesu manipulují se zbožím jen zcela výjimečně.

Motorem je IT

Cesta k Logistice 4.0 vede především přes inovace v oblasti informačních technologií. Firmy by už dnes měly při zavádění nových řešení myslet na to, aby použité technologické prvky dokázaly efektivně komunikovat v rámci internetu věcí. Dále je nutné zlepšit práci s daty a změnit způsob jejich následného vyvolávání pro různé uživatele. Už dnes firmy pracují s nepředstavitelným množstvím dat, ale s příchodem Logistiky 4.0 se jejich objem zněkolikanásobí. Specializované firmy tak nyní řeší hlavně otázku, jak spravovat kvanta dat, aby lidé i stroje měli on-line přístup k informacím pro adekvátní rozhodnutí.


Trasy podle počasí a provozu

Logistická podpora výroby a moderní distribuční logistika už v aktuálních debatách o čtvrté průmyslové revoluci dostaly svůj přídomek, a mezi odborníky se tak hovoří o Logistice 4.0 či takzvané chytré logistice. Její hlavní principy se v mnoha ohledech prolínají s principy Průmyslu 4.0, ovšem těmi nejdůležitějšími jsou transparentnost informací a decentralizace rozhodování.

Efektivní řízení logistiky vyžaduje především perfektní přehled o logistických tocích. Toto pravidlo samozřejmě platí už dnes, ale Logistika 4.0 tento požadavek posouvá o úroveň výše. Vedle toku zboží od dodavatele až na výrobní linku je dnes možné on-line sledovat nejen veškerý pohyb a aktuální stav techniky, od nákladních aut přes vysokozdvižné vozíky až po celé skladové systémy, ale také nasazení zaměstnanců na konkrétní úkoly a jejich produktivitu.

Díky on-line sledovatelnosti a okamžitému přístupu k těmto informacím je možné logistické procesy nebývalou měrou optimalizovat. Logistické firmy mohou například už dnes pomocí moderních systémů plánování přepravy jenom zadat místa a časy vykládky a nakládky a systém na základě nasbíraných informací vytvoří ideální trasy pro jejich nákladní flotilu. Díky přesnému plánu pak šetří nejen na palivu, nákladech na provoz flotily a mzdových nákladech, ale zároveň zkracují časy dodávky. Takový systém používá například logistická firma AGF Food Logistics, patřící do koncernu Agrofert.

30

Vítěz loňského kola soutěže robotů Amazon Picking Challenge, vyvinutý na Technické univerzitě Berlín, dokázal během dvaceti minut vychystat deset různorodých předmětů.

Stále však jde o řešení, kdy plánování nefunguje zcela automaticky, ale každý den se chystá nový plán. Vizí chytré logistiky je absolutní propojenost silniční techniky, plánovacích softwarů, skladových systémů a například dat o silničním provozu anebo počasí. Trasy budou plánované podle aktuální situace zcela automaticky.

Jen každá pátá

Jedním z předpokladů efektivního fungování logistiky na úrovni mezi dodavatelem a odběratelem je tzv. EDI komunikace neboli elektronická výměna dat. Díky ní mohou podniky mezi sebou posílat desítky různých zpráv nutných pro obchodní proces bezpapírově a zcela automaticky. Zjednodušeně řečeno funguje ideální nastavení elektronické komunikace takto. Ve chvíli, kdy zákazník pošle objednávku, zpracuje ji informační systém výrobce a vytvoří výrobní plán a zakázkové listy, na jejichž základě začne vyskladňování dílů pro výrobu. Zároveň systém výrobce pošle odvolávku ke svým dodavatelům pro naskladnění dílů, které budou během výroby zpracovány. To vše bez jediného administrativního zásahu člověka.

Úroveň využití EDI komunikace mezi českými firmami ale ukazuje, jak vzdálená je vize Průmyslu 4.0 české realitě. Data z Českého statistického úřadu ukazují, že EDI komunikaci využívá méně než 10 procent malých podniků, méně než 15 procent středních a přibližně 30 procent velkých podniků. Systémy plánování podnikových zdrojů (ERP) a řízení vztahů se zákazníky (CRM) pak využívají především větší firmy, ale jenom každá pátá malá společnost.

Automatická řešení nedělají chyby

Zpět do společnosti Brose. "Velkou výhodou nového logistického konceptu je, že při neustálém růstu výroby jsme nemuseli lineárně nabírat pracovníky. Od spuštění projektu jsme sice zaměstnali dalších 21 lidí, ovšem podle starého systému bychom jich museli nabírat mnohem více," vysvětloval výhody logistického řešení na konci minulého roku tehdejší logistický manažer závodu v Kopřivnici Igor Rod. 

Segment automotive byl vždy pionýrem zavádění nových technologií. Dokládá to i závod společnosti Kiekert v Přelouči, kde se vyrábějí automobilové zamykací systémy. S novým konceptem částečně automatizovaného zásobování montážních linek se letos zařadil mezi šestici finalistů soutěže o nejlepší evropský logistický projekt. Ilustruje rovněž, jak by mohly vypadat moderní procesy. Zhruba polovinu úkonů ve výrobě už v provozu přeloučské firmy vykonávají robotické stroje. Objednávky od automobilek přicházejí pomocí tzv. EDI komunikace a požadavky se automaticky přenášejí do výrobního plánu a na výrobní linku. Také vstupní logistika je už do značné míry automatizovaná. Materiál na lince se sám odhlašuje podle toho, co se vyrobí. Linka si sama říká, který materiál potřebuje dál. Tyto požadavky jdou do automatického zakladačového skladu, který materiál sám vychystá. Řadu úkonů ale stále zajišťují lidé. 

Z hlediska nástupu robotů je zásadním principem Průmyslu 4.0 decentralizace rozhodování. Moderní stroje budou autonomní jednotky, které se na základě dat dostupných z informačních systémů budou samy rozhodovat. Robot tak může například určit, které zboží má z hlediska výrobního plánu při vykládce z kamionu přednost. A pokud je zakázka opravdu urgentní, rozhodne materiál doručit přímo na linku.

Výroba se přiblíží ke spotřebitelům

S příchodem dostupnějších a vyspělejších technologií se už dnes proměňují globální dodavatelské řetězce. "Iniciativa Průmyslu 4.0 vznikla coby snaha zatraktivnit vyspělé trhy pro velké globální výrobce. Investicemi do moderních technologií je možné nahradit nákladnou manuální práci, čímž se smazává hlavní výhoda offshoringových zemí. Zákazníci navíc požadují přizpůsobené produkty ve stále kratších časech. Dá se tak očekávat, že se výroba, respektive finalizace výrobků bude postupně přesouvat blíže ke spotřebitelským trhům," uvádí Petr Jirsák z katedry logistiky na VŠE v Praze.

Současná situace na pracovním trhu by podle něj také mohla přispět k ještě rychlejšímu nástupu Logistiky 4.0. Vyšší stupeň automatizace firmám pomáhá řešit problém nedostatku pracovní síly a lépe zvládat sezonní výkyvy. Postupný návrat výroby zpět do Evropy bude mít za následek snižování přepravních nákladů, a tím pádem i vlivu dopravy na životní prostředí. Díky blízkosti dodavatelů k výrobcům se ještě zmenší výše skladových zásob. Firmy nebudou mít tolik kapitálu vázaného v zásobách a budou moci investovat do další modernizace.