Hlavní město chystá od konce prázdnin tramvajové změny. Ty nastanou po připomínkách veřejnosti, ale také po debatách s jednotlivými městskými částmi. 

Změny linek

Nově posílené úseky:

Karlovo náměstí – I. P. Pavlova (nově linka 6)

Hlavní nádraží – Husinecká – Olšanské náměstí (nově navíc linka 15)

Letenské náměstí – Vltavská – Pražská tržnice (nově navíc linka 12)

Spořilov – Náměstí Bratří Synků – Albertov – Karlovo náměstí (nově pojede celotýdenně linka 14 v soupravách)

Palmovka – Nádraží Vysočany (k dnešní lince 16 přibude nově linka 14)

Karlín – Náměstí Republiky – Letná (o víkendu linka 8 nově v soupravách)

Anděl – Kotlářka (linku číslo 4 zde nahradí linky 15 a 21)

Nová přímá spojení:

I. P. Pavlova – Bruselská – Otakarova – Nádraží Vršovice (linka 6)

Náměstí Republiky – Václavské náměstí – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova (linka 6)

Vysočanská – Maniny – Vltavská – Václavské náměstí (linka 14)

Sídliště Barrandov – I. P. Pavlova (linka 4, ve špičkách pracovních dnů)

Kotlářka – Anděl – Palackého náměstí – Nádraží Braník – Sídliště Modřany (linka 21, ve špičkách pracovních dnů)

Nádraží Braník – Karlovo náměstí – Národní třída (linka 2)

Divoká Šárka – Červený Vrch – Dejvická – Anděl (linka 20)

Kotlářka – Anděl – Malostranské náměstí – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Hlavní nádraží (linka 15)

Přibudou tři nové linky, devět stávajících změní trasy.

Nezmění se dvanáct ze současných jednadvaceti tras, omezení dozná pouze tramvajová trať na Petřiny. Té po otevření metra ubylo cestujících.

"Ke změnám nebo k posílení tramvajového provozu v Praze máme tři základní důvody. Budeme zavádět další zóny placeného stání, a proto je nezbytné, abychom nabídli také kvalitní a silnou veřejnou dopravu.

Podporujeme ekologickou dopravu a snažíme se vyhovět přáním veřejnosti a městských částí," uvedl náměstek primátorky a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek.

Od 28. srpna tak začne po Praze jezdit 24 tramvajových linek namísto současných 21. Trasu změní linky 4, 5, 6, 12, 14, 18, 20, 24 a 25. Nově pak přibudou linky 2, 15 a 21. Všechny změny Ropid zveřejnil na webu.

"Nemůžeme splnit všechna přání, nicméně finální řešení fialového návrhu je kompromisem, který už zapracovává drtivou většinu připomínek městských částí i návrhů, které posílali na jaře občané," řekl Petr Tomčík, ředitel společnosti Ropid, která pro Prahu plánuje městskou hromadnou dopravu.

Celkem dopravní podnik navýší provoz tramvají o 4,5 procenta. I zdánlivě nízké číslo obnáší nárůst financí na provoz tramvají o 130 milionů korun ročně.

Bylo víc variant změn

Magistrát měl původně v plánu dvě varianty, jak předělat městskou hromadnou dopravu, nazvané modrá a oranžová varianta. K nim posléze přibyla ještě jako doplňkový zelená varianta. 

Modrá kladla důraz na co nejméně změn v tramvajových linkách s tím, že by se zejména posilovaly nejvytíženější linky. Oranžová verze se snažila změnit systém linek podle požadavků veřejnosti a městských částí, což s sebou neslo riziko rušení některých tras. 

"Obě verze byly ekonomicky neutrální, my jsme nakonec přistoupili na takzvanou fialovou variantu, která už neutrální není. Snad číslo 130 milionů ještě není konečné a dojde k nějaké redukci," uvedl náměstek Ropid pro městskou dopravu a marketing Martin Šubrt.

Návrh linkového vedení od září 2016 (po kliknutí se mapa zvětší):

9cb14dc33b8d9cfe096329637cdf base optimal

Zdroj: ropid.cz