Český autoland už není pouze výrobnou osobních aut pro zbytek Evropy, v posledních letech výrazně roste i touha tuzemských firem a privátních zákazníků pořídit si nový vůz.
Zářným příkladem jsou poslední tři měsíce. Všechny trhly absolutní rekord v počtu nově zaregistrovaných osobních vozů. V květnu toto číslo dosáhlo již 24 335 kusů, což je o 1204 aut více než v dubnu, o 6222 aut více než ve stejném období loni a více než dvojnásobek proti květnu 2008.
Češi preferují auta vyrobená v tuzemských továrnách. Žebříčku nejoblíbenějších modelů dominují škodovky, následuje Hyundai i30 vyráběný v Nošovicích. Kompletní pořadí nejčastěji registrovaných modelů na českém trhu naleznete zde.
Škoda Auto zůstává s přehledem značkou číslo 1 na tuzemském trhu. Její podíl v květnu dosáhl téměř 32 procent, tedy přibližně stejně jako v loňském roce i za celý rok 2016. Její růst téměř kopíruje růst celého trhu.
V květnu se ale dařilo i jejím pronásledovatelům, kteří měli začátkem roku slabší období. Volkswagen si polepšil o více než 40 procent, Hyundai dokonce o více než 42 procent. Rostlo všech deset značek první desítky až na Opel, jehož registrace byly o čtyři auta slabší než loni.
Níže se můžete podívat na deset nejúspěšnějších značek za květen 2016 podle nových registrací osobních aut na českém trhu. Umístění v závorce znamená průběžné pořadí v letošním roce:
1. (1.) | Škoda | 7768 |
2. (2.) | Volskwagen | 2507 |
3. (3.) | Hyundai | 1946 |
4. (4.) | Ford | 1340 |
5. (5.) | Dacia | 1067 |
6. (6.) | Peugeot | 941 |
7. (8.) | Renault | 912 |
8. (7.) | Kia | 851 |
9. (9.) | Seat | 802 |
10. (10.) | Opel | 562 |
Největšího meziročního nárůstu ze značek první desítky dosáhl v květnu Renault, jehož zákazníci si zaregistrovali o šedesát procent více nových aut než loni. Ještě lépe jsou na tom některé menší značky. Třeba Suzuki nebo Honda dosáhly dvojnásobných čísel a Bentley dokonce desetinásobku. V jeho případě šlo ale o navýšení počtu aut z jednoho na deset kusů.
Na prstech jedné ruky by se daly spočítat značky, o jejichž auta byl menší zájem než loni. V květnu to byly například Alfa Romeo (-14 %), Fiat a Opel (oba -1 %).
Za prvních pět měsíců roku 2016 je český trh proti loňsku silnější o 16 procent. Škoda roste téměř o dvacet procent, nejlépe z top 10 je na tom Peugeot (+30 %). Ještě vyšších nárůstů dosahuje Suzuki (+63 %), Honda (+76 %) nebo Jaguar (+114 %). Hůře než loni na tom je z první desítky pouze Volkswagen (-3 %), z ostatních značek třeba Fiat (-7 %), Lexus (-5 %) nebo Nissan (-1 %).