V roce 2015 vzrostly tržby českého autoprůmyslu, který je páteří české ekonomiky, o sedm procent. A dosáhly rekordní hodnoty 912 miliard korun.

Jde přitom pouze o čísla za členy Sdružení automobilového průmyslu, které sice zahrnuje většinu firem v oboru, ale ne všechny. Podle prezidenta sdružení Martina Jahna jde téměř o 90 procent.

Autoprůmysl jako celek utržil zhruba bilion korun. Roste i přidaná hodnota, a větší část celkových tržeb se tak přímo tvoří v Česku.

"Narážíme na možnosti růstu, nemůžeme najít ať už kvalifikované, tak ani nekvalifikované zaměstnance. Budeme také muset více investovat do výzkumu a vývoje," říká Jahn.

Celkově podle viceprezidenta sdružení Pavla Juříčka chybí asi 28 500 učňů technických oborů a 52 tisíc absolventů s maturitou. Kritizoval přitom český stát, že nepodporuje technické školství. Špatné jsou také podmínky pro mobilitu pracovní síly nebo rekvalifikace.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Celé odvětví dál stojí na exportu, který tvoří 86 procent tržeb. Téměř veškerý vývoz míří do zemí EU a tento podíl se dál hlavně kvůli poklesu ruského trhu zvyšuje. Obor svým výkonem překonal zbytek průmyslu.

Aby firmy rostoucí výrobu zvládly, přijaly další tisíce zaměstnanců, a jejich počet tak vzrostl o více než čtyři procenta na 115 tisíc lidí. Mzdy vzrostly o 3,6 procenta na 33 tisíc korun a byly o čtvrtinu nad českým průměrem.

Loni se v Česku vyrobilo 1,3 milionu osobních automobilů, téměř tisíc nákladních, 4500 autobusů a 1700 motocyklů. Ve všech případech šlo o meziroční růst. Na počet obyvatel je Česko největším výrobcem autobusů na světě, v osobních autech je druhé za Slovenskem.