Ministerstva zřejmě získají větší dohled nad státními podniky. Počítá s tím vládní novela zákona o státním podniku, kterou v pátek ve třetím čtení schválila sněmovna.

Novela zavádí například konkurenční doložky pro generální ředitele těchto firem a vymezuje pravomoci a kompetence dozorčích rad.

Změna zákona se týká například České pošty, Lesů ČR či Řízení letového provozu. Usnadnit má i převod pozemků pod krajskými a obecními komunikacemi. Musí ji ještě posoudit Senát a podepsat prezident.

Podle ministra průmyslu Jana Mládka (ČSSD) má předloha kromě jiného přesněji vymezit pravidla pro hospodaření podniků s majetkem státu a vymezit odpovědnost ředitelů, jejich zástupců a členů dozorčích rad státních podniků. Změna zákona vychází mimo jiné z podnětu Nejvyššího kontrolního úřadu, v němž úřad poukazuje na nedostatečnost současné právní úpravy.

To má za následek, že státní podnik nemá povinnost definovat kritéria pro hodnocení účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti.

Novela počítá se zákazem konkurence pro ředitele, jeho zástupce a pro členy dozorčí rady státního podniku. Opatření má zabránit tomu, aby podnikali ve stejném předmětu činnosti jako státní firma. Nebudou smět také působit v orgánech jiné firmy se stejným nebo podobným předmětem podnikání nebo se na jejich podnikání podílet. Výjimkou bude vlastnictví akcií z kuponové privatizace.

Ministerstva mají také více kontrolovat, jak státní firmy se svým majetkem nakládají, a určovat, jaký majetek nemohou bez souhlasu zakladatele prodat. Státní instituce bude povinna prodávaný majetek nejprve nabídnout na portál veřejné správy a teprve potom Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM).

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

Novela má rovněž umožnit státním podnikům převádět krajům a obcím bezúplatně pozemky, na nichž se nacházejí pozemní komunikace II. a III. třídy.

Územně samosprávný celek o to bude muset požádat a bude s tím muset souhlasit
zakladatel státního pozemku.

Podle vlády to má napravit současný stav, kdy se samosprávám převedly komunikace, ale už nikoliv pozemky pod nimi, které tak zůstaly státu. Pokud chce dnes kraj nebo obec žádat na opravy silnic o dotace Evropské unie nebo Státního fondu dopravní infrastruktury, musí pozemky pod komunikacemi vlastnit.