Český pivovarnický svět čeká největší změna od devadesátých let. Jednička na trhu, Plzeňský Prazdroj,  s velkou pravděpodobností dostane nového majitele. Evropská komise totiž v úterý večer posvětila plánovanou obří fúzi jeho matky SABMilleru a AB InBevu.

Spojení je ovšem podmíněno prodejem pivovarů a pivních značek, aby nově vzniklá skupina neměla dominantní postavení na trzích v regionu.

O plánu SABMilleru zbavit se svých aktivit ve střední Evropě, což umožní vyhovět regulátorovi evropského vnitřního trhu, se mluví už nějaký čas. Kdo by ale o balík - ať už vcelku, či po částech - obsahující Plzeňský Prazdroj, slovenský Topvar, maďarský Dreher, rumunský Ursus a polské pivovary Kompania Piwowarska mohl mít zájem?

"Ze strany prodávajících půjde jistě o snahu přibalit k pomyslné svíčkové – Prazdroji – i kousek toho bůčku – další značky v regionu. Při prodeji po částech by se zřejmě nedosáhlo tak vysoké ceny a těch, kteří by mohli koupit celý balík, je na trhu dost," soudí ředitel oddělení fúzí a akvizic poradenské společnosti EY Petr Kříž.

Podle listu Sunday Times, které citují zdroj blízký jednání o chystané fúzi, bude chtít celý balík získat některý z velkých investičních fondů CVC, KKR a Bain. "V takovém případě by to ale znamenalo, že se bude dál porcovat na kusy," poznamenává Kříž.

Analytici odhadují, že cena všech středoevropských aktiv SABMilleru by mohla přesáhnout 5 miliard eur. Z toho až polovinu celkové ceny tvoří samotný Plzeňský Prazdroj, který v Česku sdružuje známé značky jako Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel, Radegast a další.

"Po aktivech SABMilleru ve střední Evropě sáhnou spíš investiční fondy než konkurenční pivovary. Ty by zřejmě samy měly problém dostát nárokům antimonopolních úřadů," myslí si Helen Rodwellowá, řídící partnerka advokátní kanceláře CMS v Praze. "Zároveň další velké světové pivovary, které by akvizice Prazdroje a spol. mohla lákat, už nedávno kupovaly jinde a chybí jim na další obchody peníze," dodává Rodwellová.

Například japonská pivovarnická společnost Asahi už se se SABMillerem dříve dohodla na koupi italského Peroni, nizozemského Grolsche a britského pivovaru Meantime za 2,5 miliardy eur. "Studovali jsme i další nákupní možnosti vyplývající z fúze SABMilleru a AB InBev, ale hlásit do tendrů se nebudeme," nechal se před pár dny slyšet prezident Asahi Akiyoshi Koji.

Podle Rodwellové není vyloučené ani to, že zdejší aktiva SABMilleru ovládne konsorcium investičních fondů, neboť jde o skutečně drahé zboží. Cesta Prazdroje a dalších značek k budoucím strategickým vlastníkům by pak mohla trvat klidně i roky.

Samotná fúze SABMilleru a AB InBevu, při níž de facto americký AB InBev za cenu zhruba sto miliard dolarů kupuje svého rivala, díky čemuž vznikne společnost s ročními tržbami přes 50 miliard eur a cílem pro rok 2020 svůj obrat zdvojnásobit, by mohla být v ideálním případě vypořádána do konce tohoto roku. Podobně musí vyhovět nárokům regulátorů trhu ještě na dalších kontinentech. Ani tam už se ale další komplikace nečekají.