Téměř deset miliard korun, které jsou připraveny v evropských fondech na nákup nových rychlíků pro české tratě, nedostanou železniční dopravci. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) dal přednost jinému řešení: dotace utratí sám. Nová vozidla tak budou patřit státu, který je bude dopravcům pronajímat na linky, kde si dopravu objedná, a to na deset nebo patnáct let. Po vypršení smlouvy pak může s vlaky začít jezdit i jiná firma, pokud nabídne výhodnější podmínky.

Podle ministra je hlavní výhoda hromadného státního nákupu ve výrazně nižší ceně, než kdyby si vozidla vybíral každý dopravce sám. Za stejné peníze se dá nakoupit více souprav, levnější bude i servis a údržba vagonů. "Lépe tak evropské dotace využijeme," řekl Ťok. Úředníci odhadují úsporu minimálně na deset procent ceny.

Dopravci se k Ťokově plánu staví různě.

Zatímco soukromníci ho vítají a podle Petry Valentové ze společnosti Leo Express považují nákup vozidel státem za nejvhodnější variantu, státní akciovka České dráhy se k němu staví − mírně řečeno − zdrženlivě. Rozjela už navíc vlastní soutěže na dodávky vlaků a rušit je nechce, ani přes odpor ministra Ťoka.

Nové vlaky v Česku

Kdo je bude vlastnit

Stát zatím ještě nemá úplně jasno, kam svůj nový majetek účetně napíše. Ve hře je varianta s organizací Správa železniční dopravní cesty, na kterou se od června převádějí z Českých drah tuzemská nádraží.

Možností je ale i jiná firma spadající pod ministerstvo dopravy.

Kdo soupravy vyrobí

Výrobci jsou připraveni se o miliardové zakázky poprat.

"Je to pro nás velmi zajímavé," říká Ladislav Pracht ze společnosti Siemens.

Ta dodala na české koleje moderní rychlíkové soupravy Railjet.

Podobně hovoří i další zahraniční výrobci Stadler či Alstom a také tuzemská Škoda Transportation.

Ta je v posledních letech hlavním dodavatelem Českých drah.

Kde budou jezdit

Ministerstvo dopravy připravuje nákup vlaků pro tyto linky:


◼ Liberec – Pardubice
◼ Liberec – Ústí nad Labem
◼ Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc
◼ Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb
◼ Praha – Ústí nad Labem – Děčín
◼ Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň
◼ Praha – Hradec Králové – Trutnov
◼ Praha – Havlíčkův Brod – Brno
◼ Praha – Plzeň – Cheb

 

20 miliard

korun utratí Česko za nové vlaky. Na rychlíkové soupravy má zhruba 10 miliard, druhou polovinu na regionální soupravy.

Dohromady pořídí zhruba 150 vlaků.

Dráhy argumentují tím, že s vítězi uzavřou pouze rámcové smlouvy, které je k odběru vozidel nakonec nenutí.

"Budeme tak včas připraveni nejen na variantu, že vozidla budeme muset koupit my, ale i na to, že vozidla koupí ministerstvo dopravy a v případě našeho úspěchu v soutěžích o dálkové linky nám
je půjčí," řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Na ministerstvu, které v Českých drahách zastupuje stát jako největšího akcionáře, ale z takového postupu nadšení nejsou. Už proto, že výběrové řízení není zadarmo.

"Ještě se s nimi o tom budeme bavit," řekl diplomaticky Ťokův náměstek Ladislav Němec.

Na nezájem o spolupráci však ministerstvo naráží i v krajích, které si u dopravců objednávají dopravu na regionálních tratích samy. Na nové vlaky je pro ně nachystáno ještě více peněz než na rychlíky − přes 10 miliard. Ťok krajům nabízí vlaky zdarma − chce za ně doplatit zbývajících patnáct procent ceny, kterou nepokryjí evropské dotace.

Jenže například Jihomoravský kraj, kde vládne šéf asociace krajů Michal Hašek z ČSSD, naznačuje, že si nové vlaky koupí sám. Na dotaz HN odpovídá Hašek opatrně, že kraj "posuzuje všechny varianty pořízení nových vlaků". Současně ale dodává, že písemnou nabídku od ministerstva ještě neviděl a nemůže se k ní vyjádřit.

Ministerstvo tvrdí, že ještě před letními prázdninami chce zástupcům krajů nabídku podrobně představit a vysvětlit její výhody. Rozhodnutí pak nechá na nich.

Nový projekt nákupu motorových i elektrických rychlíků, který má pomoci k obnově zastaralého vozového parku s průměrným stářím přes dvacet let, svěřil ministr Ťok Janu Paroubkovi − zkušenému manažerovi, který v minulosti pracoval pro ČD i jejich konkurenty RegioJet a Leo Express a naposledy působil v britské autobusové společnosti National Express.

Paroubek navrhl rozdělit projekt pořízení nových vlaků do tří fází. Napřed stát vybere výrobce a poté servisní firmu, která se o pořízené vlaky bude starat celých třicet let jejich životnosti. "Pak vybereme v další soutěži dopravce, jenž bude s novými vlaky jezdit na určených linkách," dodává Paroubek.

První výběrová řízení na dodavatele lokomotiv a vagonů začnou na podzim. Stát v nich získá výrobce dieselových souprav pro tratě z Pardubic přes Liberec do Ústí nad Labem a z Ostravy přes Opavu a Krnov do Olomouce. Nové vlaky by se na lince z východních do severních Čech měly objevit koncem roku 2018, na té moravské pak o rok později. Začátkem příštího roku se pak rozběhnou i soutěže na dalších šesti tratích.