Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries, který čelí od úterka návrhu na insolvenci, chce dluhy vyřešit do konce letošního roku. Firma uvedla, že má uzavřeny kontrakty na dodávku letadel L 410 UVP-E20. Byl zahájen převod záloh od kupujících, sdělila Nora Strádalová z marketingového oddělení Aircraft Industries.

Insolvenční návrh podala na kunovického výrobce společnost Aero Vodochody Aerospace. Přihlásila pohledávku 38,3 milionu korun. Podle Strádalové spolu obě firmy úspěšně spolupracují léta a od roku 2009 do roku 2014 Aircraft Industries nakoupila od Aera Vodochody Aerospace za více než 229 milionů korun. Tyto dodávky byly uhrazeny, uvedla Strádalová.

Problémy vznikly podle ní loni, kdy se Aircraft Industries dostala do problémů kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. Propad prodeje kunovické společnosti je výrazný.

V roce 2013 prodala 20 letadel, a to převážně do Ruska. V roce 2014 prodala letadel 16, z toho do Ruska sedm. Loni byla podle odborového předáka a člena dozorčí rady Aircraft Industries Josefa Mikuly prodána pouze čtyři letadla a letos pouhá dvě. Loni mířila podle webu firmy tři letadla do Bangladéše a jedno do Alžírska a letos dvě do Ruska.

Podle Strádalové loni Aircraft Industries odebrala od Aera Vodochody Aerospace zboží za 91 milionů korun, ale zaplatila jen 52 milionů korun. Kunovický výrobce letadel uvědomil partnery o svých problémech a nabyl dojmu, že "situaci přijali s pochopením", uvedla Strádalová. Dodala, že návrh na insolvenci a veřejné oznámení o situaci v Aircraft Industries kunovická společnost "přijala se znepokojením".

V insolvenčním návrhu Aero Vodochody Aerospace uvádí, že se z veřejných zdrojů a z médií dozvěděla o závazcích Aircraft Industries ve výši 450 milionů korun. Společnost ve svém prohlášení výši dluhů nekomentovala. Potvrdila však, že část z asi 1000 zaměstnanců zůstává doma a dostává 60 procent mzdy. Na nucené dovolené jich je zhruba 350 od loňského prosince.

Aircraft Industries reorganizuje obchodní oddělení a pracuje na nových zakázkách. Nedávno podepsala memorandum o dodávkách 20 letadel do Číny, ještě letos by jich tam měla prodat pět. Podmínkou je ale schválení certifikátů letadla L 410 čínským úřadem civilního letectví. Nové zákazníky společnost hledá také v západní Evropě s pomocí bývalého majitele cestovní kanceláře a senátora Václava Fischera, který nyní podniká v Německu.

V Rusku se mluví o tom, že by se výroba L 410 mohla přenést do této země, odkud jsou i majitelé Aircraft Industries, průmyslový holding UGMK. Část letounů by se měla vyrábět už napřesrok. Šéf uralského koncernu řekl, že stroje vyráběné v Rusku by měly být určeny pro trh v Rusku a v sousedních státech. Výrobu letadel na jihovýchodě Moravy to ovšem podle kunovické firmy nijak neovlivní, měla by pokrývat další trhy.

Aircraft Industries v roce 2014 utržila za vlastní výrobky a služby a za prodej zboží asi 1,8 miliardy korun, zisk činil 91,2 milionu korun. V roce 2013 tržby činily téměř 2,1 miliardy a zisk 154,4 milionu korun. Loňské výsledky hospodaření společnost ještě nezveřejnila.