V Česku by měla už brzy fungovat chytrá dálnice. Taková, která bude sama komunikovat s projíždějícími auty. Ředitelství silnic a dálnic už finišuje vybírání firmy, která vytvoří první část. Ta má vzniknout zhruba na padesátikilometrovém úseku mezi Mirošovicemi na dálnici D1 a Rudnou na dálnici D5.

Pokud se například sepne stabilizační či protikluzový systém, informaci auto pošle spolu s informací o poloze samotné silnici. Ta pak bude moci varovat další auta, že by v daném místě mohlo být například náledí. Stejně tak se mohou i bez vědomí řidiče posílat informace o vyhýbacích manévrech, které mohou naznačovat překážku v provozu.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Na pilotním projektu, který je zatím maskován pod názvem “Vybudování kooperativního ITS koridoru Mirošovice-Rudná”, si chce ŘSD otestovat, jak bude komunikace vozů s dálnicí fungovat.

Informace nechybí, nikdo je ale nevyužívá

“V tomto případě jsme napřed proti světu. Budeme mít ucelený koridor, na kterém si budeme moci odzkoušet poskytování dopravních informací prostřednictvím inteligentního dopravního systému v praxi,” říká mluvčí ŘSD Jan Studecký. Ten dodává, že na daném úseku je už dnes dost sběračů dopravních dat. Problémem ale je, že se s nimi tolik nepracuje.  Cílem je zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy.

Zatím by s českou dálnicí mluvila jen speciální technologií vybavená auta ŘSD, do budoucna se připojí i moderní vozidla. V automobilovém průmyslu je komunikace aut mezi sebou a komunikace aut s infrastrukturou velkým tématem. Auta mají brzy předávat všechny důležité informace světu kolem sebe. To je cíl prakticky všech automobilek světa a brzy budou komunikace se silnicí schopny všechny vozy.

ŘSD očekává náklady 55 milionů korun. Vysoutěžená cena bude pravděpodobně nižší. Kolik bude stát následná úprava všech českých dálnic, je zatím těžké předpovídat. “Pilotní projekt odhalí, zda bude potřeba více, nebo naopak méně vysílačů,” říká Petr Polák, viceprezident české pobočky společnosti CGI, která o zakázku usiluje.

Nové technologie mají zcela změnit dopravní informace. Těch je již nyní mnoho, téměř nikdo s nimi ale neumí pracovat. “Použití těchto technologií v české dopravě se s výjimkou větších měst limitně blíží nule,” popisuje Polák.

ŘSD sice tvrdí, že je napřed, padesátikilometrový projekt je ale prakticky snahou napodobit to, co zkouší Nizozemsko, Německo a Rakousko na dálnici mezi Rotterdamem a Vídní. To, co si Česko vyzkouší na 50 kilometrech dálnice podél Prahy, si tyto země zkusí na 1200 kilometrech vytížených dálnic napříč Evropou. Na systému pracují například firmy Siemens nebo Kapsch, automobilky zastupuje výrobce nákladních vozidel Volvo. Plný ostrý provoz  všech systémů na této panevropské dálnici by měl začít v roce 2018. Zatím se vše jen testuje.

Technologie ale v tomto případě opět stojí proti ochraně osobních údajů. Dané technologie mají být plně anonymizované. Přesto bude v budoucnu stále důležitější najít hranici mezi soukromím a veřejným zájmem. Některé agresivní manévry, jako je například rychlé zařazení se před předjížděné vozidlo a náhlé brzdění na dálnici, vozidlo vyhodnotí jako znak překážky v provozu a údaje okamžitě pošle správě dálnice. Data sice budou anonymní, ale čas a místo budou v případě soudního sporu řidiče usvědčovat.