Přední čínské automobilky SAIC Motor a Great Wall Motor stojí v čele prvního velkého průniku čínských výrobců aut na indický automobilový trh, který je nyní jedním z nejrychleji rostoucích na světě, zatímco růst v Číně začíná stagnovat.

Analytici však varují, že vstup na trh přichází pozdě a je riskantní.

Globální automobilky jako Volkswagen, Ford Motor a General Motors mají problémy se zvýšením prodeje v Indii, přestože jsou zde již více než deset let, a čínská auta budou mít rovněž problém kvůli tomu, že jsou v Indii vnímána jako auta špatné kvality.

Indický automobilový trh je jedním z mála, které by mohly nadále silně růst. Do roku 2020 se země zřejmě stane třetím největším automobilovým trhem na světě, nyní je pátá. Roční prodej aut se zde má téměř zdvojnásobit na pět milionů z loňských 2,7 milionu.

Čínské automobilky mají v plánu zaútočit na indické zákazníky svými levnými osobními a sportovně-užitkovými automobily. Budou zde konkurovat zavedeným výrobcům jako Suzuki Motor a Hyundai Motor, které mají dominantní postavení na mnoha trzích jihovýchodní Asie.

SAIC a Great Wall jednají o zřízení továrny v centru automobilového průmyslu, městě Púna. Informovaný zdroj agentuře Reuters řekl, že SAIC zvažuje i jiná místa a továrnu v Indii chce postavit do tří let. SAIC údajně také jedná o možnosti koupit továrnu, kterou v současnosti provozuje americká GM a kterou chce GM v rámci plánu konsolidace svých operací do konce června zavřít.

SAIC vyrábí vozy značek MG a Roewe. Vstup do Indie je naplánován po vstupu automobilky do Indonésie a měl by se uskutečnit předtím, než vstoupí na ruský trh, na trhy dalších evropských zemí nebo do USA.

Vedení Great Wall Motor, která je největším čínským výrobcem SUV, na začátku března rozhodlo, že zřídí v Indii dceřinou společnost. Žádné další plány ohledně vstupu na indický trh však zatím nejsou známé.

Zájem o Indii má také čtvrtá největší čínská automobilka Chongqing Changan Automobile, která v lednu začala hledat poradce, jenž by jí pomohl se vstupem na indický trh. Prezident společnosti Ču Chua-žung novinářům řekl, že automobilka považuje Indii za jeden ze tří strategických zahraničních trhů pro investice a plánuje zde zahájit výrobu do roku 2020.

Světové automobilky jako Toyota Motor a Volkswagen mají problémy se zvýšením prodeje v Indii, zčásti kvůli nedostatečné nabídce kompaktních vozů bohatých na množství funkcí v ceně 5 tisíc až 7 tisíc dolarů (119 tisíc až 167 tisíc korun), tedy v segmentu, kde je vysoká poptávka. Na indickém trhu je také důležité mít širokou síť služeb a držet nízko náklady na opravu. To by podle analytiků mohla být obrovská výhoda čínských automobilek, pokud se jim podaří překonat rozšířený dojem o špatné kvalitě jejich vozů.