Australan Paul Barnett je šéfem obchodu největšího českého pivovaru Plzeňský Prazdroj dva roky a v zemi, kde se vypije nejvíc piva na hlavu na světě (ročně 144 litrů), hned našel řadu unikátů. I díky tomu je česká jednotka skupiny SABMiller, kterou navíc zřejmě brzy čeká spojení s dalším globálním gigantem AB InBev, pro další značky často inspirací. "Třeba v kvalitě a rozšíření tankového piva," upozorňuje.

Co bude pro Prazdroj znamenat fúze jeho mateřské společnosti s AB InBev, mají manažeři zakázáno komentovat. Přesto je z povídání s Barnettem zřejmé, že si lídr domácího pivního trhu věří v tom, že Plzeň, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a další značky firmy budou na trhu dál nacházet své místo.

Jaký byl pro Prazdroj rok 2015?

Byl to dobrý rok díky počasí a růstu ekonomiky. Lidé se zase začali vracet do hospod. Z našich tržeb na tuzemském trhu je více než 40 procent z hospod. Prazdroj je dokonce mírně nad průměrem českého trhu v tomto měření.

Posilovali jste i v exportu?

Export přesáhl 1,1 milionu hektolitrů. Představuje více než desetinu naší celkové produkce. Příliš nás ale netěší vývoj na ruském trhu, kde zažíváme pokles v produkci. Ten je způsoben zavedením marketingových a dovozových restrikcí, celkovou ekonomickou recesí a oslabením rublu. Nejúspěšnější naší značkou na tomto trhu je Velkopopovický Kozel. Sice i u něj dochází k poklesu, je ale výrazně nižší než pokles celého ruského trhu. Prazdroji se také otevřely zcela nové trhy jako Čína, Hongkong nebo Ghana.