Nejvyšší pokuty kvůli špatně počítaným slevám dostaly loni společnosti Tesco a Ahold (provozující síť Albert). Vyplývá to z údajů České obchodní inspekce.

Sankce pro Tesco i Ahold jsou takzvané úhrnné pokuty, kdy ČOI spojila výsledky několika kontrol v různých provozovnách. V případě nejvyšší pokuty pro Tesco jde dokonce o desítky kontrol zaměřených na slevy po celé republice.

Pokuta Subjekt Datum právní moci
1 235 000 Kč Tesco Stores ČR 30. 11. 2015
775 000 Kč Ahold Czech Republic 25. 2. 2015
575 000 Kč Tesco Stores ČR 3. 2. 2015
320 000 Kč Tesco Stores ČR 27. 7. 2015
295 000 Kč Ahold Czech Republic 4. 6. 2015

Řetězec Tesco například v srpnu 2014 nabízel v hypermarketu na Borských Polích v Plzni sprchový závěs s informací "výprodej - 50 %" za cenu po slevě 149,90 korun. Inspekce ale z předložené cenové historie zjistila, že poloviční sleva ve skutečnosti poskytnuta nebyla, protože Tesco tento výrobek nikdy neprodávalo za dvojnásobek, ale jen za 159 korun, a v minulosti dokonce i za cenu nižší (104,90 koruny).

Nepravdivý byl také údaj o padesátiprocentní slevě valentýnské růže v obchodním době na Americké třídě v Plzni. Také zde inspekce zjistila, že za "původní cenu" ji Tesco v minulosti neprodávalo.

V listopadu 2014 pak Tesco v akčním letáku lákalo na zlevněnou žehličku, mobilní telefon, dřevěné kostičky a dárkový kufřík. Inspekce ale zjistila, že prodejna v Sušici v době platnosti letáku tyto výrobky vůbec nenabízela.

A třeba v karlovarském hypermarketu Tesco vyšel kontrolní nákup o zhruba 330 korun dráže, než podle uváděných cenovek měl.

"Situaci se snažíme dlouhodobě řešit a neustále zlepšovat. Ze strany ČOI patříme mezi nejkontrolovanější subjekty, a to i vzhledem k velkému počtu prodejen. Vždy se snažíme určit příčinu konkrétního pochybení a vyvodit odpovídající závěry," říká mluvčí Tesco Stores Václav Koukolíček. Ve většině případů šlo podle něj o chyby jednotlivců na provozovnách, přičemž vzhledem k velkému počtu prodávaných výrobků nelze takové omyly zcela vyloučit.

Celkem loni Česká obchodní inspekce při akci zaměřené na slevy zboží či služeb zkontrolovala téměř 4500 prodejen různých provozovatelů. Porušení zákona zjistila ve 43 procentech z nich, což je o více než tři procentní body více než před rokem. Inspektoři loni uložili 1409 pravomocných pokut v souhrnné výši 13,3 milionu korun.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Mezi nejčastější porušení zákona patřila chybějící informace o konečné ceně. Spotřebitel by měl vědět, kolik zaplatí, nemá si sám počítat cenu vyjádřenou jen procentem z původní hodnoty.

Při kontrole zaměřené především na slevy ale inspektoři zjistili i další nedostatky, například porušení informačních povinností o vlastnostech výrobků a možných rizicích, tedy typicky chybějící návod v českém jazyce. A někteří obchodníci například na vyžádání spotřebitele nevydali doklad o koupi se všemi náležitostmi nebo jej nedostatečně poučili o možné reklamaci.