Snaha ušetřit palivo u aerolinek roste a NASA vyvíjí materiál, který by nechával hmyz usazující se na křídlech letadel sklouznout pryč. I když se na první pohled zdá, že hmyz nemá na spotřebu paliva žádný vliv, odborníci se shodují, že by nový povrch mohl ušetřit palivo, a snížit tak i emise produkované do ovzduší.

Po letech výzkumu a testů americká NASA předpokládá, že by nátěr mohl spotřebu snížit až o jedno procento. Deník Bloomberg počítá, že by tak americké aerolinky ročně mohly ušetřit až 308 millionů dolarů. Britský deník The Telegraph zase uvádí, že by britský dopravce British Airways ročně ušetřil 35 milionů liber.

V počátku výzkumů NASA experimentovala v boji proti hmyzu chemickými cestami, nakonec ale našla řešení v mikroskopických drážkách na křídlech, po kterých by hmyz "sklouzl". 

Z několika materiálů, které byly testovány ve větrném tunelu a později na křídlech Boeingu 757, vyšly jako úspěšné pouze dva, na které se nyní NASA chystá poskytnout licenci soukromým společnostem. Podle projektového manažera NASA Faye Colliera měl nejlepší materiál stále pouze čtyřicetiprocentní úspěšnost v odklánění dráhy letu hmyzu, na technologii je tedy stále ještě potřeba zapracovat. Aplikace nového povrchu na stávající letouny by navíc byla nepraktická, NASA tedy počítá s tím, že by bylo s využitím nového povrchu počítáno už při výrobě letadla. Je tak méně pravděpodobné brzké uvedení vynálezu do praxe.

Běh na dlouhou trať

Podle odborníků má vynález několik ale. Musí ho pořádně odzkoušet a následně i schválit všichni velcí výrobci letadel, ne jen Boeing, na kterém byla technologie testovaná.  Slibovaný efekt a vlastnosti nátěru se nicméně potvrdí až po několika letech používání v běžném provozu. 

Pokud má nátěr fungovat jako vnější vrstva, která je vystavena vnějším povětrnostním vlivům, např. velkým výkyvům teplot, což má vliv na její životnost, měly by být slibované vlastnosti nového nátěru účinné minimálně po stejně dlouhou dobu jako v současnosti používané nátěry. To je obvykle šest až osm let. Následně musí použití takového nátěru schválit evropské úřady, které dohlížejí na bezpečnost leteckého provozu v EU. Jeho zavedení bude nejspíše běh na dlouhou trať, každý nátěr na dopravním letadle musí být certifikován a splňovat přísná bezpečnostní kritéria. 

Na projekt snažící se eliminovat vliv hmyzu je vyhrazeno deset milionů dolarů a je součástí dlouhodobého výzkumu NASA, jak snížit dopad letecké dopravy na prostředí. Ten celkově vychází na 400 milionů dolarů.

V současné době nejsou podle Bloombergu ve Spojených státech žádná emisní omezení pro letadla, agentura EPA však minulý rok uvedla, že by taková omezení přijít mohla, protože právě letecká doprava má velký podíl na globálním oteplování. Americký úřad pro civilní letectví učinil osmého února předběžné kroky k nastolení nových pravidel omezujících emise. Jejich zavedení však nevidí dřív než v roce 2020.