"Očekáváme relevantní praxi." Na tuto podmínku nenarážejí v inzerátech jen odborníci, kteří se hlásí na seniorní pozice. Pracovní zkušenosti vyžadují zaměstnavatelé i po čerstvých absolventech vysokých škol.

Nemusí jít přitom nutně o zkušenost z oboru, zaměstnavatelé uznávají i brigády. Ukazuje to průzkum Aktuálně.cz mezi firmami, které patří k největším zaměstnavatelům vysokoškoláků v Česku.

Uchazeči, kteří během studií nepracovali, mají sice také šanci, při výběrovém šetření ale mohou být v nevýhodě. "Veškeré zkrácené úvazky, brigády, stáže, praxe, účasti na různých projektech a v soutěžích jsou velkým kladem," shrnuje mluvčí Škody Auto Jana Bahníková.

Odborná praxe láká nejvíc

"Z firem, které pracují s absolventy, dává 83 procent přednost těm, kteří již dokázali získat nějakou relevantní praxi," potvrzuje Tomáš Dombrovský, analytik společnosti LMC, která provozuje portál Jobs.cz.

Totéž ukazuje průzkum personální agentury AC Jobs z loňského října, uchazeči s odbornou praxí dá podle něj při pohovoru přednost 77 procent firem. "Ta čísla se dlouhodobě dramaticky nemění," dodává mluvčí agentury AC Jobs Petra Ďurčíková.

"Skutečně špičkové příležitosti většinou přicházejí k těm, kdo se na ně dlouhodobě připravují jak studiem, tak mimo školu," zdůrazňuje manažer náboru České spořitelny Martin Grau.

Odbornou praxi vyžaduje i Česká národní banka. "Naší primární cílovou skupinou při náboru jsou uchazeči, kteří mají alespoň dva až tři roky praxe v požadovaném oboru," říká její mluvčí Marek Zeman. "Na druhou stranu, pokud tuto praxi nabudou při studiu, pak pro nás začínají absolventi přinejmenším některých oborů být zajímaví. Jako příklad lze uvést ekonomický výzkum či některé oblasti práva," dodává.

Počítá se i brigáda v McDonald’s

Praxe může pomoct hlavně absolventům, kteří se hlásí na ekonomické nebo humanitně zaměřené pozice. Na rozdíl od technických oborů se o tato místa uchází stále dost lidí na to, aby si firmy mohly vybírat.

Většina personalistů přitom uzná třeba i brigádu ve fastfoodu nebo v call centru. "Minimálně se tak uchazeči naučili pevně danému režimu a zodpovědnosti za svěřené úkoly či zboží nebo peníze," vysvětluje Daniela Čapková z poradenské společnosti PwC ČR. Výhodu mají i díky tomu, že se učili pracovat s lidmi. "Uchazeč se naučí komunikovat se zákazníky, a to i s těmi, kterým není úplně nejjednodušší vyjít vstříc, reagovat na jejich požadavky, být milý a podobně," vysvětluje mluvčí skupiny ČEZ Roman Gazdík.

Podle Hany Velíškové z KPMG jsou právě tyto zkušenosti hodnotné - protože v call centrech i fastfoodech se obvykle tlačí na efektivitu. "Člověk se v takovém prostředí naučí pracovat rychle, přesně a týmově. To jsou velmi podstatné dovednosti pro budoucí kariéru," říká.

Někteří zaměstnavatelé jdou dokonce mladým lidem "naproti" - a těm bez praxe nabízejí sami pro začátek různé brigády. "Máme své vlastní call centrum v Liberci a ve Zlíně, kde studenti získávají relevantní zkušenosti využitelné pro jejich osobní i profesní rozvoj a mohou u nás budovat v této oblasti úspěšnou kariéru," popisuje mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.

Když zkušenosti chybí

Přestože hraje praxe evidentně důležitou roli, většina firem zdůrazňuje, že dávají šanci všem a na pohovory či vstupní testy zvou i zajímavé uchazeče, kteří zatím nepracovali.

Jestliže se absolvent nemůže chlubit zkušenostmi, měl by to podle personalistů "dohnat" motivací a dát najevo, že se dokáže rychle učit. "Když nás kandidát přesvědčí, že budoucí práci zvládne, nulová praxe není překážkou," tvrdí Čapková z PwC. "Mnohem důležitější pro nás je, aby uchazeč prokázal, že má potřebné schopnosti pro zvládnutí dané profese," souhlasí Velíšková. KPMG podle ní každý rok nabere i několik absolventů, kteří ještě předtím nikde nepracovali.

Podle manažera náboru ČSOB Martina Vejplachy mohou mladí uchazeči vyvážit chybějící praxi i jinou zkušeností, třeba studiem v zahraničí nebo členstvím ve studentské organizaci. "Pokud se jedná o pozici vhodnou pro absolventy, která bude mít mezinárodní přesah, tam je výhodou zkušenost ze zahraničí a pravděpodobně takového uchazeče upřednostníme před těmi, kteří za sebou podobnou zkušenost nemají," říká dokonce mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Výjimečně může být to, že je uchazeč nedotčen prací, dokonce i výhoda. Firma si ho tak podle Buriánkové může snáz "vychovat", což je snadnější než u zaměstnance, který si už přináší různé návyky odjinud.

Nedostatek techniků nutí firmy slevit

V opačné situaci než banky či poradenské společnosti jsou všechny podniky, které potřebují techniky. Těchto absolventů je v Česku dlouhodobě málo a v době ekonomického oživení, kdy přibývá volných míst, se tento nedostatek ještě prohlubuje.

Třeba na Jobs.cz hledali zaměstnavatelé ve druhém pololetí roku 2015 celkem 1118 programátorů. Na každý inzerát ale reagovalo jen pět lidí. Špatně obsaditelná pozice je přitom podle Dombrovského každá, na kterou přijde méně než deset odpovědí - protože někteří uchazeči nakonec na pohovor nepřijdou, další nezaujme konkrétní nabídka a část zájemců nesplňuje potřebné požadavky.

Firmy si tak absolventy těchto oborů předcházejí a na praxi často vůbec netrvají. "Studenti i absolventi jsou pak mnohem vybíravější. Nestačí jim nabídnout pracovní příležitost, je třeba jim nabídnout pracovní příležitost, která předčí konkurenční společnosti na trhu práce," komentuje Regina Kluchová z farmaceutické společnosti MSD.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Kromě všech firem, které potřebují IT odborníky, se s tímto problémem potýká i energetický sektor. "Aktuálně pociťujeme největší problémy u absolventů strojních fakult. Z hlediska oborů se například jedná o materiálové inženýrství nebo strojírenské technologie," říká Gazdík z ČEZ. Podle něj je těžké i hledat náhradu za 280 až 300 zaměstnanců, kteří ročně odejdou do důchodu.

S nedostatkem mladých talentů se už setkávají i některé netechnické firmy, které začínají ze svých požadavků postupně slevovat. "Přizpůsobujeme se situaci na trhu práce například snížením požadavku na délku praxe," říká Zúbek z Komerční banky. Ne všude ale chtějí jít s laťkou dolů. "Požadavky na naše zaměstnance nesnižujeme. Spíš nám trvá déle, než některé typy pozic obsadíme," dodává mluvčí O2 Kateřina Mikšovská.