Česko nestihne odvézt naftu ze skladů zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v německém Kraillingu v termínu určeném insolvenčním správcem, tedy do konce dubna. Důvodem je velmi špatný stav kolejí u skladu, zjistili ve čtvrtek na místě zástupci státu a stavební odborníci. Komplikovaný by byl také převoz cisternami po silnici, informovala Česká televize (ČT).

Problémový úsek železniční vlečky je dlouhý asi dva kilometry. Státní správa hmotných rezerv (SSHR) již dříve kvůli opravě oslovila společnost Strabag. "My jsme si od německé strany vyžádali nějaké podklady k této koleji, realizace se však úplně odhadnout nedá," řekl televizi vedoucí provozní jednotky mechanizace Strabag Rail Emil Filip.

Technické problémy nedovolují ani odvoz nafty po silnici. "Jsou tady technická zařízení, která umožňují vyskladnění autocisteren. Na místě jsme se ale dnes dozvěděli, že od pořízení tato technika nebyla v provozu, čili její zprovoznění v tuto chvíli vnímáme jako značně rizikové a komplikované," sdělil ČT předseda SSHR Pavel Švagr.

S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirko Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun. SSHR přihlásila pohledávky za dalších 300 milionů korun a dalších až 300 milionů korun při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady. Češi si tak celkem nárokují až 1,8 miliardy korun.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Möllen sice povolil naftu odvézt, zároveň si ale vyhradil právo vznést požadavek na její vrácení. Vydání nafty má podle něj umožnit především využití skladiště paliv.

Česko má nyní zásoby ropy a ropných produktů zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů. Nafta, kterou má ČR uloženu v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu.