Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila pokutu dva miliony korun společnosti Astena group za klamavé předváděcí akce. Její praktiky označila za agresivní.

Je to první pokuta firmě Astena group a je to zároveň nejvyšší pokuta organizátorům těchto akcí, pro něž se vžilo označení šmejdi. Sdělil to mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Stejně vysokou pokutu ČOI dala v květnu 2013 za předváděcí akce 1. České Reklamní společnosti za promyšlenou manipulaci a agresivní nátlak na seniory během prodeje.

Po uložení sankce zaslala inspekce 17. února příslušnému živnostenskému úřadu návrh na odebrání živnostenského oprávnění společnosti Astena group, s.r.o. Podle údajů v obchodním rejstříku má firma sídlo v Jihlavě a její základní kapitál činí 200 000 korun. Jednatelem je osmatřicetiletý Josef Grznár z Kladna, firma byla zapsána v dubnu 2013.

Astena group opakovaně lákala spotřebitele na slosování o 100 000 korun v hotovosti a v letáku navíc zdůrazňovala, že nejde o předváděcí akci, ačkoli opak byl pravdou.

Její dealeři telefonicky kontaktovali vybrané seniory a pod záminkou převzetí dárku je zvali na soutěž o 100 000 korun. Žádné losování se na těchto akcích neuskutečnilo. Inspektoři kontrolami prokázali, že účastníci zaplatili několikatisícové částky za pochybný příslib voucheru na nákup libovolného zboží.

Podle ČOI nelze vyčíslit, kolik obětí mají nekalé praktiky této firmy na kontě. Za poslední rok eviduje inspekce více než čtyři desítky podnětů na společnost Astena group, na jejich základě provedla přes dvacet kontrol.

Pořadatelé předváděcích akcí přicházejí stále s novými způsoby, jak spotřebitele oklamat a přilákat je na prezentaci. Stále důmyslnějšími triky se snaží také vyhnout jakékoli kontrole.

Podle doporučení ČOI je nejúčinnější způsob, jak konání akce zmařit, v rukou spotřebitelů. "Nenechte se na tyto akce pod žádnou záminkou nalákat a nechoďte na ně, tím nejlépe ochráníte před rizikem podvodu sebe i svoje peněženky," doporučil už dříve ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce dala předloni pořadatelům předváděcích akcí za klamavé praktiky 260 pokut v celkové výši 29 milionů korun. Údaje za loňský rok budou podle Fröhlicha k dispozici příští týden. Podle dostupných údajů v prvním čtvrtletí nabyly právní moci pokuty za 16 milionů korun, ve druhém za 4,5 milionu a ve třetím za 3,5 milionu korun.

Povinnost dopředu ohlašovat konání organizovaných prodejních akcí mají firmy od ledna 2014. Za předloňský rok ČOI obdržela oznámení o konání 27 600 předváděcích akcí od 66 firem. Podle čísel za loňská tři čtvrtletí se problémoví pořadatelé akcí z trhu stahují. Počty ohlášených předváděcích akcí v ČR se snížily o víc než třetinu, ubylo i firem, které je organizují.

Ačkoli pokuta pro Astenu group či dříve pro 1. Českou reklamní společnost jsou v maximální možné výši, nepatří k nejvyšším, které kdy inspekce udělila. Loni například dala pětimilionovou pokutu pražské firmě Boyde za zprostředkování spotřebitelských úvěrů prostřednictvím telefonu s vysokým tarifem 95 korun za minutu.