Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) žádá německou automobilku Volkswagen, aby ve Spojených státech vyráběla elektrické vozy a vynahradila tím obcházení emisních testů u naftových vozů. Napsal to německý nedělník Welt am Sonntag. Volkswagen od zářijového propuknutí skandálu s emisemi jedná s americkými úřady o tom, jak aféru vyřešit.

EPA podle listu, který neudal žádné zdroje, žádá Volkswagen, aby vyráběl elektromobily ve svém závodě v Chattanooze a aby přispěl i k budování sítě dobíjecích stanic. Ze zprávy není jasné, zda má jít o nové modely, nebo o rozšíření dosavadní nabídky vozů s čistě elektrickými nebo hybridními motory.

"Jednání s EPA pokračují a jejich obsah ani stav nekomentujeme," řekl mluvčí Volkswagenu agentuře Reuters. Také EPA zprávu odmítla komentovat.

Právě EPA přitom loni v září obvinila Volkswagen, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Volkswagen již dříve nabídl majitelům problémových aut ve Spojených státech dárkový balíček obsahující platební karty v hodnotě 1000 dolarů (zhruba 24 000 korun), aby získal zpět jejich důvěru.

Firma počátkem února sdělila, že nabídne americkým majitelům těchto vozů dosud nespecifikované velkorysé odškodnění.

Souhlas amerických úřadů s úpravou vozidel se zatím automobilce získat nepodařilo, a firma tak nemůže v USA prodávat nové modely naftových vozů. Americká vláda navíc v lednu na Volkswagen podala kvůli obcházení emisních testů civilní žalobu.

Prezident Barack Obama v roce 2008 před svým nástupem do funkce a poté v roce 2011 vytyčil cíl doslat na americké silnice do roku 2015 milion elektrických vozů z celkového počtu kolem 250 milionů osobních, užitkových a nákladních aut. Žádný elektrický boom se ale nekonal a dosud se v USA prodalo pouze zhruba 400 000 kusů plně elektrických vozů.

Ministr energetiky Ernest Moniz v lednu připustil, že cíle milionu elektromobilů se vzhledem k nedávnému propadu cen benzinu nepodaří dosáhnout ani do roku 2020. Loni prodej těchto vozů klesl o šest procent, třebaže automobilky nabízejí s vládní podporou a často s hlubokými slevami zhruba 30 jejich modelů.