České aerolinie loni vydělaly 223 milionů korun, v roce 2014 přitom skončily ve ztrátě přes 600 milionů. Obdobně vypadají i provozní výsledky. Létání loni firmě vydělalo čtvrt miliardy korun.

"Zlepšení pomohla restrukturalizace, především snížení kapacity o šest airbusů A320 a vyšší vytížení letadel, snížení počtu zaměstnanců a úspora nákladů," říká šéf ČSA Jozef Sinčák. Firma také zjednodušila svůj obchodní model a ve výsledku tak má z letenky v průměru více peněz než dříve.

Nevyužitá letadla navíc aktivněji - s pomoci svého třetinového akcionáře Travel Service - nabízí na trhu. Stroje i s posádkami tak létají například v Indii či Saúdské Arábii místo toho, aby byly odstavené na letišti v Ruzyni.

Zisk by ale nepřišel nebýt kurzových změn a nízkých cen ropy. To pomohlo celkem 272 miliony. Bez propadu cen paliv, by tak byl firma stále v mírné ztrátě.

"Letos plánujeme provozní zisk 180 milionů korun, pokud průměrná cena ropy nepřekročí 50 dolarů za barel," plánuje Sinčák.

ČSA loni přepravila 2 miliony cestujících. Ve flotile firmě zbývá už pouze 16 letadel. V minulosti byla firma násobně větší. Běheme hospodářské krize se ale propadla do miliardových ztrát. Před krachem ji zachránila až několikamiliardová státní pomoc. Nyní jsou ČSA částečně zprivatizované. Státu zůstává dvacetiprocentní podíl, 44 procent mají Korean Air a 34 procent česká letecká společnosti Travel Service podnikatelů Jiřího Šimáněho a Romana Vika.